Dohodu sa podarilo dosiahnuť na stretnutí amerického prezidenta Joe Bidena s lídrami Európskej únie. Minulý týždeň Biden dorazil na osemdňové turné po Európe, ktoré je jeho vôbec prvou zahraničnou cestou. Obaja výrobcovia lietadiel prímerie privítali. „Dohoda je základ, na ktorom môžeme vytvoriť vyrovnané ihrisko, za ktoré sme sa zasadzovali od začiatku tohto sporu. Vyhneme sa tiež clám, na ktorých obe strany len strácali, čo len zhoršovalo mnohé problémy, ktorým náš priemysel čelí,“ vyhlásila spoločnosť Airbus.

Spor sa začal v roku 2004, keď USA obvinili EÚ a štyri krajiny, v ktorých má Airbus výrobu (Francúzsko, Nemecko, Británia a Španielsko), z neférovej podpory prostredníctvom vládnych pôžičiek. Washington zároveň ukončil zmluvu medzi USA a EÚ z roku 1992, ktorá sa týkala podpory Airbusu a Boeingu. Brusel na to zareagoval sťažnosťou na americkú pomoc Boeingu, ktorá sa týkala veľkých daňových úľav.

O spore rozhodovala Svetová obchodná organizácia (WTO), ktorá postupne vydala viacero rozhodnutí, pričom niektoré boli protichodné. Obe strany spor ďalej eskalovali a USA napokon požadovali uvalenie ciel na európsky tovar vo výške 21 miliárd dolárov a EÚ požadovala odvetné clá vo výške 20 miliárd dolárov. Nakoniec WTO v roku 2019 rozhodla, že podpora EÚ Airbusu bola ilegálna a umožnila USA uvaliť clá vo výške 7,5 miliardy dolárov ročne. To vtedajší prezident Donald Trump ochotne využil. Následne však o rok rozhodla, že aj podpora USA Boeingu porušila pravidlá, a EÚ tak mohla uvaliť clá vo výške 4 miliardy dolárov. Vzájomné clá sa týkali širokej škály tovarov, ako sú vína, syry či traktory. Tie teraz najmenej na päť rokov odstránia.

Kde sa dvaja bijú...

Dôvodov súčasného zmierenia je viacero. Nový americký prezident Biden nechce pokračovať v obchodných vojnách, ktoré jeho predchodca Trump s EÚ viedol. Navyše začalo platiť staré známe príslovie, že kde sa dvaja bijú, tretí víťazí. Dnešná situácia je iná ako na začiatku sporu pred 17 rokmi, keď svetový trh s dopravnými lietadlami ovládali iba Airbus a Boeing. Čínsky výrobca Comac dokončuje vývoj lietadla C919, ktoré bude priamym konkurentom Airbusu A320 neo a Boeingu 737 Max. Pre amerického a európskeho výrobcu preto nemá žiadny význam pokračovať v starých konfliktoch, keď teraz čelia spoločnej hrozbe. Airbus aj Boeing preto od rozhodnutia WTO intenzívne pracovali na tom, aby sporné praktiky odstránili.