Niet pochýb, že značka urobila pre dobrý štart vo verejnej ponuke všetko. Opäť sa prepojila s novým dielom akčnej „bondovky“, prišla s novým a limitovaným modelom, stavila tiež na elektromobilitu a neurobila pre to málo, ba dokonca sa etablovala aj vo svete luxusných realít.

Rekordný nováčik

Napriek tomu, odkedy spoločnosť vstúpila na burzu, jej akcie sa dodnes prepadli už o 75 percent. A ďalší pokles nie je vylúčený. Tento týždeň bol pritom pre akcie Astonu Martin katastrofálny, akcie zaznamenali ďalší výrazný a jednorazový prepad o takmer 22 percent. Ich hodnota je dnes štvrtinová, odkedy spoločnosť pred desiatimi mesiacmi realizovala úpis. Dokonca ide o akcie nováčika s najhorším výkonom na londýnskej burze za viac ako dva roky. Pri vstupe sa akcie obchodovali v cene 1 900 libier za akciu, dnes na úrovni 450 až 490 libier.

Dôvod posledného prepadu bol zrejmý, keď spoločnosť oznámila polročné výsledky hospodárenia, ktoré bolo v strate. Tomu predchádzal iný prepad v obchodovaní, keď firma avizovala škrty v odhadovaných tržbách.

/data/MediaLibrary/articles/15687/aston.jpgzdroj: Aston Martin

O mnohom rozhodne aj brexit

Všetko však aj podľa analytikov bude závisieť od samotnej automobilky. Ako uvádza Goldman Sachs, teraz je to najmä otázka likvidity a pozitívneho hospodárenia do budúcnosti. Nízke ceny akcií môžu prilákať nových investorov, pretože spoločnosť uskutočnila úvodné kroky na nových trhoch. A ak zvládne nástup elektromobility a neprerobí na realitných projektoch, môžu ceny opäť rásť.

Voľný cash flow je totiž momentálne labilný a spoločnosť ho potrebuje stabilizovať. A to sa bude dať najmä dosiahnutím solídneho dopytu po jej produktoch a pri terajších klesajúcich cenách áut. Zlepšenie kondície však bude podľa analytikov Bank of America vyžadovať zvýšenie equity až o pol miliardy libier, čo by znamenalo aj možné odkúpenie spoločnosti. Navyše o mnohom rozhodne aj výsledok brexitu.

Snahy o elektrické autá

Snahy Astonu Martin však neboli v ostatných rokoch celkom márne. Spoločnosť predviedla, že to myslí vážne aj s elektrifikáciou svojich modelov. Marketing sa zdal byť lepší ako ten spojený s Jamesom Bondom. Práve jeho auto Aston Martin z posledného filmu bolo pritom pred rokom predané za 2,4 milióna libier. Do verejnej aukcie sa podobné auto dostalo prvý raz. Model DB10, ktoré agent inak utopil v rímskej rieke Tiber, sa vyrobil v desiatich exemplároch.

/data/MediaLibrary/articles/15687/aston-2.jpgzdroj: Aston Martin

Po opadnutí ošiaľu však Aston Martin určil jasný smer a pracuje na svojom prvom elektrickom automobile. K spolupráci si automobilka prizvala niekoho, kto o elektrine toho vie viac, a vytvorila spoločný podnik s čínskou techno firmou LeEco. Aj tieto kroky tak naznačili, že so súčasným vývojom chce značka držať krok.

Realitný biznis pokračuje

A to platí tiež o realitnom biznise. Na pripomenutie, britská značka luxusných áut pokračuje vo výstavbe luxusného mrakodrapu Aston Martin Residences v Miami. Pôjde o prémiové bývanie so 66 podlažiami, s jedinečným výhľadom na oceán a so súkromnými službami. Projekt prestížnej značky by mal byť dokončený v roku 2021 a bude ponúkať okrem jedinečného dizajnu 391 kondomínií vrátane siedmich penthousov a duplex penthousov. Všetky s vlastnými bazénmi. Ceny sa podľa prvých odhadov budú pohybovať od 600-tisíc do 50 miliónov a budú lákať najmä bohatú klientelu zo sveta. Rezidencie Aston Martin v Miami, podobne ako iné aktivity a projekty značky v jachtách, kabelkách či v detských kočíkoch, predstavujú značný príjem. Zároveň sa takto rozširuje povedomie značky, ako aj klientska báza naprieč celým svetom.

„Aston Martin je na rastovej vlne naprieč Spojenými štátmi. Rezidenčný projekt tvorí dôležitú súčasť tohto príbehu o raste a našej túžby priniesť našu značku novému publiku na celom svete,“ uviedol ešte v roku 2017 šéf marketingu Simon Sproule na úvodnom ceremoniáli.

/data/MediaLibrary/articles/15687/aston-3.jpgzdroj: Aston Martin