Ležiace postavy ukryté v skrini

Výkres Zwei Liegende (Dve ležiace postavy) bol jedným zo štyroch diel, ktoré sa stali predmetom súdneho sporu medzi mestom a dedičmi umeleckej zbierky Olgy Jägerovej. Olga Jägerová múzeu Lentos v meste Linz v roku 1951 zapožičala jednu kresbu Zwei Liegende Gustava Klimta a tri kresby Egona Schieleho. Keď si však po smrti uvedenej umelkyne a zberateľky v roku 2006 jej pozostalí túto časť zbierky pýtali naspäť, zistilo sa, že výkresy zmizli. Vlani rakúsky najvyšší súd rozhodol, že múzeum musí zaplatiť dedičom sumu vo výške 8,2 milióna eur ako náhradu spôsobenej škody.

Teraz sa však kresba Zwei Liegende Gustava Klimta veľmi nečakane objavila. Našla sa v skrini nedávno zosnulej bývalej tajomníčky múzea Lentos. Vo svojej poslednej vôli žena popísala presnú polohu diela a požiadala o vrátenie kresby do múzea po jej smrti.

/data/MediaLibrary/articles/13019/zwei-liegende-gustav-klimt-zdroj-nytimes.com.jpgzdroj: The New York Times

Znovuobjavený výkres, za ktorý múzeum muselo majiteľom zaplatiť 100 000 eur, tak bude v budúcnosti zaradený do jednej z niekoľkých desiatok výstav, ktoré sa venujú stému výročiu smrti najslávnejších rakúskych umelcov Gustava Klimta a Egona Schieleho. Dedičom sa do majetku obraz vráti, až keď múzeu vrátia zaplatenú sumu.

Žiaľ, ďalšie tri diela Egona Schieleho zo zbierky Olgy Jägerovej – olejomaľba, akvarel a kresba – stále chýbajú. Objavenie Zwei Liegende však znovu otvorilo ich vyšetrovanie a umelecký svet dúfa, že sa čoskoro tiež niekde neporušené nájdu. 

Choristi v kufri autobusu

Minulý týždeň sa v autobuse na predmestí Paríža našla odcudzená maľba Edgara Degasa. Francúzski colníci objavili vzácny obraz Les Choristes (Choristi) v batožinovom priestore kufra počas bežnej kontroly, zatiaľ čo bol autobus zaparkovaný na čerpacej stanici na diaľnici v Seine-et-Marne. Colníci si spočiatku neboli istí, či je podpis „Degas“ na malom diele skutočne autentický, rovnako sa nikto z cestujúcich k dielam nehlásil, aby potvrdil či vyvrátil jeho pravosť. Zabavené dielo teda putovalo do Musée d'Orsay, kde odborníci rýchlo potvrdili pravú podstatu a históriu maľby, ktorej hodnota sa odhaduje na takmer 1 milión dolárov a ktorá bola pred deviatimi rokmi ukradnutá.

/data/MediaLibrary/articles/13019/les-choristes-edgar-degas-zdroj-bbc.com.jpgzdroj: BBC

Les Choristes pôvodne odkázal francúzsky maliar Gustav Caillebott do francúzskych národných zbierok v roku 1894 spoločne s 67 ďalšími obrazmi rôznych umelcov vrátane šiestich ďalších diel Edgara Degasa. Malá pastelová monotypia vznikla v roku 1877 a znázorňuje spevácky zbor z opery Don Juan. Obraz Les Choristes bol ukradnutý v čase zapožičania múzeu Cantini v Marseilles v roku 2009.

V tlačovom vyhlásení francúzsky minister kultúry Françoise Nyssen o celej záležitosti uviedol, že ukradnutá maľba „predstavovala ťažkú ​​stratu pre francúzske impresionistické dedičstvo“ a jej odhalenie je preto podľa neho „úžasným šťastným objavom“.

Zabudnuté zrolované lekná

Pred pár dňami vyšlo rovnako najavo, že plátno Clauda Moneta s motívom lekien a vŕbových stromov, ktoré zmizlo vo Francúzsku počas druhej svetovej vojny, sa objavilo na prekvapivom mieste – v sklade parížskeho múzea Louvre. Výskumný pracovník múzea ho tam zrolované objavil v septembri roku 2016.

Obraz Water Lily: Reflection of Willows z roku 1916, jedno z mnohých diel francúzskeho impresionistu, kúpil japonský magnát Kojiro Matsukata začiatkom dvadsiateho storočia. V priebehu druhej svetovej vojny bol obraz uschovaný a odvtedy ho nik nevidel viac ako 60 rokov. Matsukata si takto uchovával veľa diel svojej obrovskej zbierky, pre ktorú zamýšľal do budúcnosti vybudovať múzeum moderného umenia v Tokiu. Tento plán však japonský magnát vplyvom jeho postupne sa zhoršujúcej ekonomickej situácie nikdy neuskutočnil.

/data/MediaLibrary/articles/13019/water-lily-reflection-of-willows-claude-monet-zdroj-nypost.com.jpgzdroj: New York Post

Znovuobjavené plátno s leknami momentálne odborníci reštaurujú a v priebehu tohto roku poputuje do Národného múzea západného umenia v Tokiu, kde bude od budúceho roka vystavené vedľa ďalších diel, ktoré sa zachovali z Matsukatovej zbierky. Matsukatov sen sa tak aspoň čiastočne splní.

Hoci plátno je veľmi silne porušené a takmer polovica maľovaného povrchu chýba, riaditeľ japonského múzea Akiko Mabuchi povedal, že poškodený obraz je „cenná práca, ktorá sa stane pri výskume Moneta nevyhnutnou“.