Čína sa mení. Po dekádach uzavretosti sa krajina otvára všetkým možnostiam prosperity a biznisu. Vznikajú nové trhy a ľudia menia nielen svoje záujmy, ale aj trendy.

Dvojnásobný potenciál

Tým najnovším sa stávajú zaoceánske výletné plavby, ktoré do krajiny priniesli nadnárodné obrie spoločnosti ako Royal Caribbean Cruises či Carnival Corp. Do Číny vypravili hneď niekoľko svojich plavidiel, aby oslovili domácich seniorov a mladých úspešných podnikateľov a umožnili im získať netradičné zážitky.

Čína je aj v tomto smere najrýchlejšie rastúcim trhom, ale prevádzkovať plavby v politicky turbulentných moriach nie je ľahkým orieškom ani pre skúsené firmy. A zároveň ani konkurencia na seba nenecháva dlho čakať, keďže domáce čínske firmy už začali so stavbou vlastných plavidiel. Ako na margo tohto trendu dodáva Ken Muskat, výkonný šéf spoločnosti SkySea Holding International, „je to stále o učení a o poznávaní trhu, možností a požiadaviek cestujúcich”.

Počet cestujúcich v Číne vzrástol za ostatných päť rokov desaťnásobne, približne na dva milióny v roku 2016 a vláda očakáa 4,5 milióna do konca tohto desaťročia. Väčšina z nich preferuje kratšie výlety a premáva do Južnej Kórey a do Japonska. To sú hlavné dve destinácie mimo Číny.

/data/MediaLibrary/articles/11581/threesisters-833x551.jpgZdroj: rclcorporate

Rodinná Čína

Napriek tomu, že Čína predstavuje pre lodný trh obrovský potenciál, ani zďaleka sa nepribližuje k dopytu v Spojených štátoch, kde tieto služby využíva viac ako 11 miliónov pasažierov ročne. Aj preto chcú najmä americké spoločnosti osloviť čínsky trh väčšími loďami v Žltom mori. Chcú tak presvedčiť Číňanov, že plavby sú viac ako iba spôsobom prepravy, a ponúknuť im tak možnosť robiť aktivity a zažiť eventy, na ktoré doma nie sú zvyknutí.

„Máme pred sebou ešte obrovskú výzvu, aby sme u spotrebiteľov vytvorili väčšie povedomie, o čom plavby sú a aká skúsenosť ich čaká,“ tvrdí Adam Goldstein, prezident spoločnosti Royal Caribbean.

Ako dodáva spoločnosť SkySea, čínski cestovatelia sú veľmi rodinne zameraní a tomu chcú prispôsobiť ideálne aj svoju plavbu. "Radi trávia čas so svojimi rodinnými príslušníkmi, kým Američania radšej preferujú poslať deti do mládežníckeho programu na palube a užiť si relax bez nich,“ uzatvára Ken Muskat.