Spolu sa na všetkých dražbách predalo 2 668 áut za 248 miliónov dolárov. Jedno auto tak stálo 93-tisíc dolárov. Dokopy bolo v ponuke 3 176 historických áut, t. j. predalo sa 84 percent z nich.

V porovnaní s minulým rokom sa predalo o niečo menej áut. Vlani bolo v ponuke 3 486 veteránov, predalo sa 2 899 z nich, čo je 83 percent. Spolu vyniesli 260 miliónov dolárov, teda o 12 miliónov viac ako tento rok. Priemerná cena jedného auta však bola vlani nižšia, nedosahovala ani 90-tisíc dolárov.

Porovnanie štatistík neodhaľuje dva významné trendy, ktoré sa prejavili na tohtoročnom aukčnom maratóne. Do dražieb sa zapojilo viac kupujúcich, celkový počet záujemcov o historické veterány teda rastie a tento trh má solídny základ. Zaujímajú ich však najmä autá z nižších cenových kategórií. Naopak, exkluzívne unikáty, pri ktorých sa čakali veľké sumy, prepadli.

/data/MediaLibrary/articles/12843/m1.jpgzdroj: Periodicolaperla.com

Ešte pred pár rokmi to pritom bola zaručená investícia. Záujem o exkluzívne autá rástol a pomaly neprešiel mesiac, aby nepadol nejaký aukčný rekord. Tie časy sú, zdá sa, preč. Neznamená to, že veterány už viac nie sú investíciou. Nesú však omnoho väčšie riziko. Kým vlani sa v cenovej kategórii nad 3 milióny dolárov predalo 8 z 9 ponúkaných áut, tento rok to bolo už len každé druhé.

Keď milióny nestačili

Dôkazom je napríklad Mercedes-Benz 770K z roku 1939. Ponúkali ho v sieni Worldwide auction a záujem vzbudzovala najmä história auta. Tieto obrovské šesťmiestne kabriolety vyrábali pre nacistických pohlavárov. Dodnes z nich existuje iba päť, tri z nich sú v súkromných rukách. Týmto konkrétnym sa v rokoch 1939 až 1941 vozil aj Adolf Hitler. Po vojne vozidlo zhabala americká vojenská polícia. Previezli ho do USA, kde viackrát zmenil majiteľa. Na dražbe sa ponuka postupne vyšplhala na 7 miliónov dolárov, minimálnu stanovenú cenu to však nedosiahlo. Hitlerov Mercedes sa teda nepredal.

Rovnako sa nepredali ani dva vzácne Jaguary typu D. Za jeden ponúkli v Sotheby´s 9,8 milióna dolárov, druhý sa v Gooding & Company dostal na 8,8 milióna. Ani v jednom prípade to však nestačilo, majitelia si stanovili vyššiu hranicu.

Iné vzácne autá sa síce predali, ale ich výsledná cena výrazne zaostala za očakávaním. V Sotheby´s sa dražila najstaršia zachovaná Alfa Romeo na svete. Typ G1 pochádza z roku 1921, celú sériu vtedy vyviezli do Austrálie a do Južnej Ameriky. Práve v Austrálii našli toto auto rozobraté v šope. Po dôkladnej rekonštrukcii sa očakávalo, že vynesie 750-tisíc až milión dolárov. Vozidlo však predali iba za 445-tisíc.

Najvyššie ceny

Najdrahším autom, ktoré sa na všetkých aukciách predalo, bolo Ferrari 275 GTB Speciale Coupe z roku 1965. V sieni Gooding & Company sa jeho cena vyšplhala na takmer 8,1 milióna dolárov. Tento unikátny kúsok sa na verejnosti objavil prvý krát po 25 rokoch.

Druhé najdrahšie bolo Porsche 550A Spyder z roku 1958. V Bonhams ho vydražili za necelých 5,2 milióna dolárov. V prípade tohto auta bohatá história zavážila. Niekoľkokrát dosiahlo na stupne víťazov v prestížnych pretekoch na Nurburgringu alebo v Le Mans. Ďalšie dve autá prekročili hranicu 4 milióny dolárov a päť veteránov stálo viac ako 2 milióny dolárov.

/data/MediaLibrary/articles/12843/porsche-spyder.jpgzdroj: Classiccars.com