Za kolekciu 86-tisíc umeleckých diel a tisícov ďalších predmetov zaplatila Varšava sto miliónov eur. A podľa odborníkov urobila dobre, pretože aj podľa rôznych odhadov má celá kolekcia cenu až zhruba 2,4 miliardy eur.

Zlomok hodnoty

Zbierka pritom už tak nejako v Poľsku bola, pretože ju vlastnila miestna aristokratická rodina.

Rodina Czartoryských zhromaždila zbierku umeleckých predmetov v priebehu viacerých rokov a predala ju po zložitých rokovaniach s poľským ministerstvom kultúry. Cieľom poľskej vlády bolo podľa ministerstva odkúpením zbierky zabezpečiť, aby vzácne diela v nej obsiahnuté boli zachované aj pre ďalšie generácie Poliakov.

Prečo však predávať množstvo umenia pod jeho cenu a hodnotu. „V živote urobíte veci, ktoré jednoducho urobiť chcete a musíte,“ uviedol na margo transakcie zakladateľ nadácie Czartoryski Foundation Adam Karol Czartoryski, ktorý zbierku spravoval. „Mal som zároveň dobrý pocit, že niečo darujem, a aj preto som sa rozhodol predať zbierku za zlomok ceny,“ dodal správca.

Kvalitnejšia ako Mona Lisa

Okrem da Vinciho Dámy s hranostajom zbierka, ktorá bola doteraz vystavená v Krakove, zahŕňa tiež diela Rembrandta či Augusta Renoira. Okrem desaťtisícov umeleckých diel obsahuje tiež zhruba 250-tisíc rukopisov a ďalších vzácnych kníh.

S predajom prechádzajú na diela aj všetky náležitosti a záväzky. Da Vinciho maľba je napríklad poistená až na 300 miliónov eur, keď sa presúva, kým obraz Rembrandta van Rijna „Krajina s dobrým samaritánom“ z roku 1638 je poistený na 160 miliónov zlotých, teda približne na 38 miliónov dolárov.

„Na svete existuje štrnásť malieb Leonarda da Vinci a Poľsko vlastní najlepšie z nich,“ uvádza úrad vlády. Podľa neho je Dáma s hranostajom azda v lepšej kvalite ako Mona Lisa.

Ako uvádzajú historické zdroje a dokumenty, Dáma s hranostajom sa v zbierke kniežat Czartoryských objavila v roku 1798, keď ju člen rodu a neskorší cársky minister zahraničia Adam Jerzy Czartoryski kúpil pre svoju matku Isabelu. Maľba vznikla pritom už okolo roku 1490. Okrem Dámy s hranostajom a Mony Lisy vystavenej v parížskom Louvri namaľoval da Vinci už len dva svetské ženské portréty – obraz Ginevry de’Bence, ktorý v súčasnosti vlastní washingtonská National Gallery of Art, a portrét dámy v červenom známy ako La Belle Ferroniere - nachádza sa tiež v renesančných zbierkach v Louvri.