Kachlice boli v 15. storočí obľúbenou formou umenia. Nebolo však zvykom podpisovať ich. Na tejto sa však podpis nachádza. Autor ho prepašoval v miniatúrnej podobe do tmavej časti sánky archanjelovej tváre. Je taký malý, že ho musel robiť so zväčšovacím sklom a pri vypaľovaní kachlice okolie stmavlo ešte viac, takže podpis možno dobre rozoznať iba v infračervenom spektre. A ten podpis znie: „Da Vinci Leonardo, 1471“. Okrem toho sú na boku kachlice inciálky LDV.

Renesančný majster sa narodil 15. apríla 1452, to znamená, že v čase výroby kachlice mohol mať 18 alebo 19 rokov. Za jeho prvé dielo bol doteraz považovaný obraz Zvestovanie z roku 1472 alebo 1473, ktorý namaľoval v spolupráci s majstrom Vernocchiom.

„Máme mnoho diel z jeho neskoršieho obdobia. Toto nám však ponúka pohľad na umelca ako veľmi mladého muža,“ povedal profesor Solari, ktorý kachlicu skúmal tri roky. „Podľa protokolu z tých čias keramiku nepodpisovali. Možno preto je podpis taký maličký. Ak by bol väčší, pokazil by estetický dojem z maľby,“ uvažuje taliansky historik umenia.

Platba od vojvodkyne

/data/MediaLibrary/articles/13710/da-vinci.jpgZdroj: CNNKachlicu vlastní talianska šľachtická rodina Feniciovcov, ktorí pochádzajú z Ravella na severe Talianska. V roku 1499 im ju dala Giovanna D´Aragona, vojvodkyňa z Amalfi, ako platbu za vojenskú pomoc. Rodina mala dlho tušenie, že dielo môže mať veľkú hodnotu, a obrátila sa na odborníkov. „Urobili sme všetko, čo je v ľudských silách, aby sme to preverili,“ povedal Solari. Laboratórium v Miláne potvrdilo, že hlina na glazovanú kachlicu aj použitá technológia sú z druhej polovice 15. storočia.

Výsledky výskumu prezentoval profesor v Ríme spolu s Ivanou Rosa Nonfantino, odborníčkou na rukopis. Porovnala písmo z kachlice s inými známymi podpismi Leonarda da Vinci a našla blízku zhodu. Viaceré znaky, napríklad menšia číslica 1 na začiatku letopočtu, sú pre Leonarda typické.

Pochybnosti

Iní odborníci sú však skeptickí. Britské médiá oslovili emeritného profesora z Oxfordu Martina Kempa, ktorý síce kachlicu osobne nevidel, ale na prvý pohľad mu udreli do očí rozdiely v kvalite niektorých detailov medzi ňou a už spomínaným obrazom Zvestovanie. Nepáčia sa mu najmä vlasy. „Kvalita nie je taká, akú by ste očakávali od niekoho, kto len o rok namaľuje Zvestovanie,“ povedal Kemp.

Kachlica však má veľmi malé rozmery, iba 20 x 20 cm, a spomínaný obraz má 98 x 217 cm, navyše Leonardo na ňom spolupracoval so starším majstrom. Rozdiely sa teda dajú ľahko zdôvodniť. Taliansky tím bude rád, keď dielo preskúmajú aj iní experti. V prípade, že sa potvrdí Leonardovo autorstvo, rodina Feniciovcov by kachlicu rada ponúkla na predaj talianskemu štátu, aby ju mohli vystaviť v národnom múzeu.