V minulosti sa objavilo mnoho rebríčkov a zoznamov takýchto neúspešných áut. My sme z nich vybrali 15 vozidiel do roku 1990. Mnohé z nich boli takými prepadákmi, že ste o nich zrejme ani nikdy nepočuli. Súčasné autá sme vynechali, hoci napríklad taký Fiat Multipla je terčom početných vtipov. Dnes sa však výrobcovia predsa len vyhýbajú rizikovým experimentom v sériovej výrobe. Zato v minulosti sa ich objavilo neúrekom!

Horsey Horseless

Návrh tohto auta pochádza z roku 1899 a jeho autorom je vynálezca Uriah Smith z Michiganu. V zásade ide o motorový kočiar vpredu s falošnou konskou hlavou. Prvé automobily boli totiž príčinou splašenia koní, ktoré vtedy ešte bežne ťahali povoz. Smithov vynález tomu mal zabrániť. Ako sám Smith opisoval: „Živý kôň si bude myslieť, že to je iný kôň, a skôr, ako si uvedomí svoj omyl a zistí, že to bol klam, čudný povoz už prejde okolo.“

Ďalším inovatívnym prvkom bolo, že dutá konská hlava mala slúžiť ako palivová nádrž. Nie je známe, či sa vozidlo podarilo aj skutočne vyrobiť alebo existovalo len ako návrh.

/data/MediaLibrary/articles/11013/horsey-horseless.jpgZdroj: Yandex

Overland OctoAuto

Čím viac kolies, tým väčšmi auto. Týmto heslom sa zrejme riadil Milton Othello Reeves, keď v roku 1911 zostrojil svoje OctoAuto. Svet sa pritom v tom čase už dávno zhodol na štvorkolesovej koncepcii, ktorá sa používa dodnes. OctoAuto malo osem kolies a štyri nápravy. Vďaka tomu bolo štvormiestne vozidlo extrémne dlhé, malo viac ako 6 metrov. Bolo tiež veľmi drahé – Reeves ho ponúkal na predaj za 3 200 dolárov, čo sa po zarátaní inflácie rovná dnešným 77 500 dolárom. Žiaden div, že pre svoje netradičné čudo nenašiel žiadneho kupca.

Milton Reeves však bol inak úspešným vynálezcom, v automobilovej oblasti mal vyše 100 patentov. V roku 1897 si napríklad dal patentovať výfukový tlmič.

/data/MediaLibrary/articles/11013/overland-octoauto.jpgZdroj: Prestige Electric Car

Briggs & Stratton Flyer

Vozidlo z roku 1920 je jedným z prvých pokusov o výrobu čo najlacnejšieho automobilu. Všetky mali niečo spoločné – čo sa týka záujmu zákazníkov, absolútne zlyhali. Flyer pánov Stephena Foster Briggsa a Harolda Strattona bol úplne minimalistický. Bola to len drevená doska so štyrmi kolesami z bicykla, s volantom a so sedadlom. Žiadna karoséria, žiadne čelné sklo, žiadny podvozok s nejakým odpružením. Tento voz mal navyše doslova piate koleso –bolo umiestnené vzadu a bol v ňom ukrytý malý benzínový motor s výkonom 1,5 kW (2 konské sily). Motor poháňal priamo koleso a to hnalo celý stroj dopredu.

Firma Briggs & Stratton existuje dodnes a je úspešným výrobcom spaľovacích motorov. Nachádza sa aj v zozname Fortune 1000, v ktorom je tisíc najväčších amerických spoločností.

/data/MediaLibrary/articles/11013/briggs-and-stratton-flyer.jpgZdroj: Louwman Museum

Fuller Dymaxion

Ste pripravení na budúcnosť? V roku 1933 zjavne pripravení neboli... Buckminster Fuller vyrobil tri prototypy tohto auta, ktoré malo otestovať aerodynamické prvky pre vozidlo, ktoré by v budúcnosti mohlo mať krídla a slúžiť ako lietajúce auto. V tom čase však o aerodynamike veľa nevedeli. Výsledkom bola akási vzducholoď na troch kolesách a to bol kameň úrazu. S jedným zadným kolesom a s veľkou karosériou bol Dymaxion veľmi nestabilný a najmä pri vyššej rýchlosti a pri bočnom vetre hrozilo, že sa každú chvíľu prevráti.

/data/MediaLibrary/articles/11013/fuller-dymaxion.jpgZdroj: Youngtimer Warsaw

Crosley Hotshot

Prvé americké povojnové športové auto vzniklo v roku 1949. Najlepšie ho charakterizuje slovo povojnové. Všeobecné šetrenie sa prejavilo na tom, že namiesto športiaka pripomínal Crosley Hotshot skôr autíčko na hranie. Všetko na ňom bolo maximálne zmenšené a stlačené.

Napriek výzoru získal oficiálne ocenenie za najlepší výkon vo svojej kategórii. Treba však jedným dychom dodať, že tou kategóriou bol motor s objemom 0,75 litra a tým výkonom bola rýchlosť 84 km/h...

/data/MediaLibrary/articles/11013/crosley-hotshot.jpgZdroj: Blogspot

Renault Dauphine

Magazín Time označil vo svojom rebríčku najhorších áut tento model za najväčší príklad neúčinnosti francúzskej techniky od čias Maginotovej línie. Auto z roku 1956 malo byť čo najlacnejšie, a preto malo veľmi tenké plechy náchylné na rýchle hrdzavenie a jeho zrýchlenie sa podľa zlých jazykov najlepšie meralo s kalendárom. Z nuly na 100 km/h sa dostalo za rovných 32 sekúnd. Iróniou je, že Dauphine sa pôvodne mal volať Corvette...

Napriek všetkým zlým vlastnostiam jeho nízka cena zlákala viac ako 2 milióny zákazníkov.

/data/MediaLibrary/articles/11013/renault-dauphine.jpgZdroj: Amazon

Lotus Elite

V 50. rokoch sa sklolaminát javil ako materiál budúcnosti. Bol pomerne pevný, ľahší ako oceľ, lacnejší a dostupnejší ako hliník. Nečudo, že prilákal veľa výrobcov automobilov. Tak vznikol v roku 1958 aj model Lotus Elite, ktorý mal hmotnosť iba 500 kg a so 75-koňovým motorom podával výborný výkon. Vo svojej kategórii šesťkrát vyhral preteky 24 hodín Le Mans. Nevystužený sklolaminát však nevydržal vyššiu záťaž a vtedy sa naplno prejavili jeho zlé vlastnosti. Najhoršie bolo, keď kovové uchytenie podvozku prerazilo cez karosériu až do kabíny.

/data/MediaLibrary/articles/11013/lotus-elite.jpgZdroj: Cloudlakes

Zünndapp Janus

Po vojne sa roztrhlo vrece s malými úspornými autíčkami. Jedným z nich bol aj Zunndapp Janus z roku 1958. Známy nemecký výrobca motocyklov si odskočil do kategórie štvorkolesových vozidiel. Motor s objemom 0,25 litra mal výkon iba 14 koní a maximálna rýchlosť bola 80 km/h. Máloktorý vodič ju však dosiahol, bežne sa Janusy pohybovali omnoho pomalšie. Ďalším jedinečným prvkom bola zadná lavica otočená chrbtom k smeru jazdy. Pasažieri sa tak pozerali dozadu – zrejme preto, aby očami pomáhali brzdiť iným vodičom, ktorým sa náhle v ceste objavil pomaly idúci Janus...

/data/MediaLibrary/articles/11013/zundapp-janus.jpgZdroj: Autohis

Amphicar

Existuje mnoho obojživelných vozidiel, ale Amphicar z roku 1961 má medzi nimi jedinečnú vlastnosť – nie je vodotesný... Namiesto toho sa „spoliehal“ na pumpu, ktorá mala odčerpávať vnikajúcu vodu. Ak to stíhala, Amphicar dokázal plávať rýchlosťou 11 km/h. Ak voda vnikala rýchlejšie, stala sa z auta ponorka.

/data/MediaLibrary/articles/11013/amphicar.jpgZdroj: Autoviva

Chrysler Imperial LeBaron Two-Door Hardtop

Žiarivý príklad amerického gýča pochádza z roku 1971. Tento krížnik ciest ašpiruje na rekord v dĺžke blatníkov. Auto má takmer 6 metrov, ale je iba dvojdverové. Masívne blatníky tak pôsobia ešte škaredšie.

/data/MediaLibrary/articles/11013/chrysler-imperial.jpgZdroj: Yandex

Ford Pinto

Čo sa týka dizajnu alebo výkonu, nebol tento model z roku 1971 zlým autom. Mal však jednu veľmi zlú vlastnosť, pri náraze zozadu veľmi ľahko začal horieť. Verejnosť ešte viac rozhnevala analýza, v ktorej Ford porovnával náklady na úpravu všetkých áut (137 miliónov dolárov) s nákladmi na odškodnenie prípadných obetí (50 miliónov dolárov). Neprekážalo, že išlo o teoretickú analýzu, ktorá sa netýkala modelu Pinto, ale všetkých áut všetkých výrobcov, verejnosť si spravila názor a ten nebol pre Ford lichotivý.

/data/MediaLibrary/articles/11013/ford-pinto.jpgZdroj: Blogspot

Bricklin SV1

Skratka SV znamená Safety Vehicle. Konštruktér Malcolm Bricklin chcel mať zo svojho auta z roku 1975 najbezpečnejšie vozidlo na svete. Malo stlačiteľné nárazníky a ďalšie prvky z plastov, ktoré však boli veľmi ťažké. Najväčším bezpečnostným prvkom tak bola jeho nízka rýchlosť.

/data/MediaLibrary/articles/11013/bricklin-sv1.jpgZdroj: Blogspot

Trabant

Symbol východného bloku navrhli ešte v 50. rokoch a vyrábali až do roku 1991. Symbolizovala ho karoséria z duroplastu a čmudiaci dvojtaktný motor. Chýbali mu mnohé prvky výbavy, ktoré sú v iných autách štandardom. Napriek všetkému naň museli východní Nemci roky čakať v poradovníku – inú možnosť nemali.

/data/MediaLibrary/articles/11013/trabant.jpgZdroj: Wikimedia

Cadillac Fleetwood V-8-6-4

Dnes je to bežný systém, ktorý pri nízkej záťaži vypína časť valcov motora a šetrí tak palivo. V roku 1981 však bola táto technológia ešte len v plienkach, a keď s ňou Cadillac prišiel, zákazníkov ohúril iným spôsobom, než plánoval. Keď sa motor prepínal na rôzny počet valcov, auto sa triaslo, vzpieralo, motor sa dokonca na chvíľu zastavoval, vydávajúc pritom hrozivé zvuky.

/data/MediaLibrary/articles/11013/cadillac-fleetwood.jpgZdroj: Flickr

Yugo

Malcolma Bricklina sme spomenuli pri jeho aute SV1, ale prsty mal aj v tomto prípade. V roku 1985 začal do USA dovážať niečo nevídané – auto zo socialistického bloku. Yugo sa rýchlo preslávilo poruchovosťou prakticky všetkých systémov a stalo sa terčom mnohých vtipov. Viete, prečo má vyhrievanie zadného okna? Aby majiteľovi neomrzli ruky, keď ho tlačí...

/data/MediaLibrary/articles/11013/yugo.jpgZdroj: Captndaz