Spoločnosť Louis Vuitton dlhodobo spája svoje meno so známymi umelcami. Už v roku 2003 oslovil kreatívny riaditeľ Marc Jacobs pre spoluprácu japonského umelca Takashi Murakamiho. Ich spolupráca vyústila do kolekcie ikonických kabeliek a batožín inšpirovaných estetikou Murakamiho popartovej tvorby. O tri roky neskôr značka Louis Vuitton založila aj vlastnú nadáciu, ktorá podporuje umelcov. Fondation Louis Vuitton sídli v Paríži v architektonicky pútavej budove, ktorú špeciálne na tie účely navrhol slávny architekt Frank Gehry. Nadácia usporadúva dočasné výstavy moderného a súčasného umenia, predstavuje verejnosti diela z vlastnej zbierky, poveruje umelcov, aby vytvárali site-specific diela priamo pre priestor nadácie, a ponúka návštevníkom aj rôzne ďalšie kultúrne zážitky od koncertov, tanečných predstavení po filmové projekcie. „Ide o priestor, ktorý otvára dialóg so širokou verejnosťou a ponúka umelcom a intelektuálom platformu pre diskusie a reflexie,“ uvádza k pôsobeniu Fondation Louis Vuitton prezident LVHM Group Bernard Arnault.

/data/MediaLibrary/articles/17623/fondation-louis-vuitton.jpgZdroj: arch2o.com/fondation-louis-vuitton-by-frank-gehry-takes-shape-in-paris/frank-gehry-fondation-louis-vuitton-paris-designboom-09//data/MediaLibrary/articles/17623/takashi-murakami-lv.jpgZdroj: news.artnet.com/market/louis-vuitton-cancels-takashi-murakami-collection-318273

Rovnako módna spoločnosť Prada založila Fondazione Prada v Miláne s cieľom skúmať a ponúkať verejnosti výstavy a projekty, ktoré rôznymi spôsobmi ukazujú, ako ľudstvo počas histórie transformovalo svoje myšlienky a idey do konkrétnych disciplín a kultúrnych produktov, ako sú literatúra, film, hudba, filozofia, umenie či veda. Počas koronakrízy sa spojeniu s umením otvorili aj ďalšie značky. Ako? To si môžete prečítať v tomto článku https://www.jet.sk/news/view/moda-a-umenie-v-case-pandemie-uz-nie-su-len-o-predaji-produktov.

No nielen módne spoločnosti prepadli čaru spojenia svojich brandov s umením. Rovnako bankové domy umne spájajú svoje meno s umeleckým svetom a získavajú tak zaujímavú príležitosť ponúknuť kultúrne zážitky nielen svojim klientom. Švajčiarska banka UBS vo svojej domovskej krajine podporuje najslávnejší umelecký veľtrh sveta Art Basel a spoločne s organizátormi každoročne vydáva Art Market Report, ktorý zberateľom umenia pomáha zorientovať sa na trhu s umením a lepšie čítať a predikovať trendy. Deutsche Bank zase podporuje o nič menej známy veľtrh Frieze, ktorého najväčšia verzia sa uskutočňuje každoročne v Londýne. K tomu na hlavnej berlínskej triede Unter den Linden otvorila Kunsthalle, kde predstavuje tvorbu súčasných umelcov, ako aj diela zo svojej vlastnej zbierky.

J&T Banka zase plní úlohu mecenáša umenia v česko-slovenskom kontexte. Dlhodobo podporuje ocenenia pre mladých súčasných umelcov, ako je Cena Oskára Čepana alebo Cena Jindřicha Chalupeckého. V minulosti sponzorovala mnoho výstavných siení vrátane Galérie Rudolfinum v Prahe, Národnej galérie v Bratislave, Moravskej galérie v Brne alebo Dom umenia v Ostrave, v súčasnosti podporuje Slovenské centrum dizajnu. Každoročne vydáva rebríček najvystavovanejších súčasných českých umelcov J&T Banka Art Index. Má vlastnú zbierku umenia, ktorou tiež pomáha tvorbe mladých súčasných umelcov, a spolupracuje s umeleckými kreatívcami aj na reklamných kampaniach, golfových trofejach alebo vizuáloch bankových kariet. 

/data/MediaLibrary/articles/17623/jt-banka-art.jpgZdroj: Jtbanka.sk

Zabrúsiť môžeme aj do ďalších odvetví. Z automobilového priemyslu hrá významnú úlohu na poli umenia spoločnosť BMW. Už od roku 1975 spolupracuje BMW s umelcami na vzniku umeleckých verzií vlastných vozov. Projekt BMW Art Car pôvodne predstavil francúzsky šofér pretekárskych automobilov Hervé Poulain. Ten poveril amerického umelca a svojho priateľa Alexandra Caldera, aby pomaľoval prvé BMW Art Car, v tomto prípade BMW 3.0 CSL. V ňom potom sám Poulain pretekal počas 24-hodinových vytrvalostných pretekov v Le Mans vo Francúzsku. Preteky auto nedokončilo, ale je až dodnes vystavené medzi ďalšími umeleckými vozidlami od takých umelcov, ako boli či sú Roy Lichtenstein, Andy Warhol, David Hockney alebo Olafur Elliasson. 

/data/MediaLibrary/articles/17623/bmw.jpgZdroj: artcar.bmwgroup.com

Medzi významných podporovateľov umenia sa zaraďuje aj švédska značka vodky Absolut. Prostredníctvom svojej platformy Absolut Art sa snaží o rozšírenie prístupu k súčasnému umeniu, podporu miestnych umeleckých komunít a demokratizáciu procesu obstarávania umenia. Predáva preto limitované edície, podpísané a zarámované výtlačky diel začínajúcich aj uznávaných umelcov z celého sveta tlačené na archívnych papieroch najvyššej kvality.

/data/MediaLibrary/articles/17623/absolut.jpgZdroj: Psembi.com/Absolut-Art