Meno Musk je na podnikateľskom poli spojené najmä so značkami PayPalTesla, ale aj SpaceX. Kým PayPal a ďalšie internetové projekty mu pomáhali v začiatkoch, teraz sa už venuje najmä futuristickým projektom a elektrickým dopravným prostriedkom. Majetok 44-ročného Juhoafričana, ktorý má okrem toho ešte kanadské a americké občianstvo, sa v januári tohto roku odhadoval na 12,4 miliardy dolárov.

Na začiatku jeho súčasného snaženia bola spoločnosť SpaceX. Muskovým snom je urobiť z ľudstva vesmírnych cestovateľov. Keď sa v roku 2001 snažil na svoje pokusy získať staré ruské rakety, uvedomil si, že by ich mohol sám vyrábať lacnejšie a efektívnejšie. V roku 2002 preto vznikla firma SpaceX. V súčasnosti má ako jedna z dvoch súkromných spoločností kontrakt s NASA na dopravu nákladu na medzinárodnú vesmírnu stanicu. Používa na to bezpilotné rakety, ale vyvíja aj pilotovanú vesmírnu loď. Obežná dráha však Muskovi nestačí. Koncom januára vyhlásil, že do piatich rokov sa chce do vesmíru pozrieť osobne a do roku 2025 chce vyslať súkromnú misiu na Mars. Je to dosť ambiciózny plán. Samotná NASA plánuje vyslať ľudí na Mars až o desať rokov neskôr. „Bude to neuveriteľné dobrodružstvo,“ povedal Musk a dodal: „bude to vzrušujúce a inšpirujúce a je potrebné, aby tu boli veci, ktoré vzrušujú a inšpirujú ľudí.“

Musk už dlho sníva o vytvorení základne pre 80-tisíc ľudí na červenej planéte. Osídlenie iných planét je podľa neho nevyhnutné ako prevencia vyhynutia ľudstva. „Môže nás zničiť asteroid alebo supersopka. Navyše čelíme hrozbám, ktoré dinosaury nikdy nepoznali – umelo vytvorený vírus, katastrofické otepľovanie alebo nejaká zatiaľ neznáma technológia. Ľudstvo sa vyvíjalo milióny rokov, ale za posledných 60 rokov atómový arzenál vytvoril potenciál na jeho vyhubenie,“ zdôvodňuje, prečo musíme osídliť aj iné svety.

Všetko elektrické

/data/MediaLibrary/articles/8624/tesla-model-e-front-0.jpgZdroj: Auto EXPRESSTesla model 3Keďže na Marse nie je kyslík, všetky dopravné prostriedky by tam museli byť elektrické. A práve preto v roku 2003 založil spoločnosť Tesla Motors. Tá je v súčasnosti lídrom na poli výroby elektrických áut. Doteraz produkovala luxusné sedany (model S) a SUV (model X). V marci chystá predstavenie modelu 3, ktorý má byť menší, ale aj výrazne lacnejší. Cena má byť 35 000 dolárov, pričom so všetkými úľavami v Kalifornii by mohla klesnúť až na 9 500 dolárov. V tom je však zarátaná okrem štátnej a federálnej podpory ekologických áut aj odhadovaná priemerná úspora za benzín. Elektrický model 3 by mal mať dojazd na jedno nabitie 320 km. Sériová výroba by sa mala začať na budúci rok.

Okrem elektrických áut venuje Tesla Motors veľa úsilia aj vývoju účinnejších batérií a rozvoju siete nabíjacích staníc. Musk však neostáva len pri autách. V posledný januárový deň absolvoval sériu otázok na Texas A & M University. Jedna z nich sa týkala jeho ďalších veľkých nápadov. „Začal som trochu viac premýšľať o elektrickom prúdovom lietadle s kolmým štartom a pristátím. Myslím, že mám niečo, čo sa k tomu môže blížiť. Som dosť v pokušení urobiť s tým niečo,“ odpovedal. Takže hudbou blízkej budúcnosti v Muskovom podaní môže byť elektrické lietadlo. V tejto oblasti zatiaľ nemá takmer žiadnu konkurenciu.

Doprava potrubím

O tom, že vizionársky podnikateľ nemá ďaleko od slov k činom, svedčí aj projekt Hyperloop. Keď ho pred tromi rokmi predstavoval, tiež to na prvý pohľad vyzeralo ako futuristický výstrelok. A už sa rozbieha jeho realizácia.

Hyperloop je v podstate doprava potrubím. Potrubie je uzavreté a sú v ňom podmienky približujúce sa k vákuu. V potrubí by sa pohybovali elektromagnetické vozidlá bez kontaktu s jeho stenami. Bez odporu vzduchu a bez trenia by dosahovali rýchlosť až 1 200 km/h. Musk pred tromi rokmi navrhol tento systém na spojenie Los Angeles a San Francisca. Hyperloop by bol rýchlejší ako letecká doprava a vzdialenosť 600 km by prekonal za pol hodiny. V súčasnosti trvá cesta medzi týmito dvomi mestami lietadlom 1 hodinu 15 minút a autom až 5 hodín.

Tento rok začne Musk stavať v Kalifornii testovaciu trať na Hyperloop. O výstavbu sa postará firma Aecom. Tá patrí medzi 500 najväčších firiem na svete, má 100 000 zamestnancov a vlaňajší zisk sa odhaduje na 18 miliárd dolárov. Aecom má na konte viacero významných projektov, spomeňme napríklad tunel Crossrail, ktorý momentálne razia popod Londýn. Vozidlá pre Hyperloop zas navrhne prestížna škola MIT – Massachusetts Institute of Technology.

Musk pevne verí, že po úspešných skúškach Hyperloop dosiahne celosvetovú popularitu. „Hneď, ako sa niekde objaví a ľudia uvidia, že to naozaj funguje, myslím, že sa rýchlo rozšíri po celom svete,“ vyhlásil. A nemyslí pritom len na tento svet. S dopravou vo vákuovom potrubí počíta aj pre svoj projekt mesta na Marse.