Elektrické lietadlá sú jednou z posledných kategórií letectva, v ktorých sa dajú vytvárať nové a nové rekordy. V súčasnosti najrýchlejším strojom, ktorého pohon bol čisto elektrický, je výrobok firmy Siemens. V roku 2017 dosiahol rýchlosť 210 míľ za hodinu (338 km/h). Rolls-Royce ho teraz chce výrazne prekonať.

Britská firma ohlásila plány na výrobu lietadla Accel. Názov je skratkou pre Urýchľovanie elektrifikácie lietania. Projekt jednomiestneho stroja pripomína športové a akrobatické vrtuľové lietadla. S tým rozdielom, že namiesto spaľovacieho motora ho poháňajú tri ľahké elektromotory. Ich kombinovaný výkon je 750 kW. Na palube má byť tiež najsilnejšia batéria, aká kedy bola do lietadla zabudovaná. Tento rok sú naplánované prvé skúšobné lety a v roku 2020 chce Rolls-Royce prekonať rekord.

Projekt sčasti financuje britská vláda a firma pri ňom využije skúsenosti zo súťaže formuly E, v ktorej sa pretekajú elektrické monoposty. Najväčšou výzvou bude batéria. Musí byť dostatočne silná, nesmie byť príliš ťažká a nesmie sa prehrievať. Prístroje počas letu budú monitorovať 20 000 údajov za sekundu, aby sledovali, či je batéria v poriadku a dodáva potrebnú energiu.

Tradícia leteckých motorov

História britskej automobilovej legendy bola dlhodobo spojená aj s letectvom. V 30. rokoch Rolls-Royce dodával letecké motory firme Supermarine, ktorá s nimi prekonala viacero rýchlostných rekordov. V roku 1931 stroj Supermarine S.6B dosiahol rýchlosť 655,67 km/h, čo bol vtedy svetový rekord. Motor Rolls-Royce Merlin poháňal aj legendárnu stíhačku, ktorá v druhej svetovej vojne pomohla Britom poraziť nemecké letectvo. Pod značkou Rolls-Royce sa dodnes vyrábajú letecké motory pre prúdové lietadlá, v súčasnosti však ide o samostatnú firmu, ktorá sa od automobilky oddelila.