Airbus A380 je najväčším pasažierskym lietadlom na svete. Ako jediný stroj má dve paluby po celej dĺžke trupu. S výškou 24 metrov je vysoký ako 8-poschodový dom. Lietajúci obor absolvoval prvý let v roku 2005 a vzbudil zaslúženú pozornosť. V roku 2007 začal lietať v komerčnej prevádzke. Vzápätí však prišla kríza a očakávania, ktoré doň vkladal výrobca, nikdy nesplnil.

Štvormotorovému kolosu začali vážne konkurovať o niečo menšie, ale úspornejšie dvojmotorové lietadlá. Program Airbus A380 nikdy nebol ziskový. Vývoj stál viac ako 20 miliárd eur, jeden exemplár stojí takmer 400 miliónov eur. Nakoniec ich dokončia iba 313. Spoločnosť Emirates pôvodne chcela 162 exemplárov, ale tento týždeň znížila objednávku na 123. Z nich 109 už prevzala, ostáva teda dokončiť iba 14 lietadiel. Okrem nich Airbus nemá vo výhľade žiadne iné objednávky, a preto v roku 2021 zastaví výrobnú linku.

Budúci týždeň začne výrobca rokovať s odbormi o tom, čo bude s 3 000 až 3 500 ľuďmi, ktorí sa na výrobe A380 podieľajú. Ide o zamestnancov z približne 20 pobočiek vo Francúzsku, v Nemecku, Británii a v Španielsku. Ukončenie výroby je sklamaním, pretože konkurenčný Boeing 747 sa vyrába už 50 rokov, hoci teraz už len v nákladnej verzii. Rovnako aj program malého Boeingu 737 má vyše 50 rokov a ukončenie jeho výroby je v nedohľadne. Zastavenie výroby pasažierskeho lietadla po takom krátkom čase je preto v súčasnosti jednoznačne neúspechom. Napriek tomu sa však Airbusu celkovo darí. Vlani firma zvýšila čistý zisk o 29 percent na 3,1 miliardy eur – a to už sú v tom zarátané aj mimoriadne náklady 463 miliónov eur súvisiace s ukončením výroby A380.

Budú lietať ďalej

Zastavenie liniek tiež neznamená, že A380 prestanú lietať. Vo vzduchu ich zrejme budeme vídať ešte dlho a Airbus im bude poskytovať plný servis. Aj Emirates si však uvedomili, že menšie a úspornejšie lietadlá sa im vyplatia viac. Zníženie objednávky na A380 kompenzovali Airbusu tým, že objednali 70 dvojmotorových A350 a A330neo. „Emirates boli zarytým zástancom A380 od samého počiatku,“ povedal šéf aerolínií, šejk Ahmed bin Sajíd al-Maktúm. „Na jednej strane sme sklamaní, že sa musíme vzdať svojej objednávky a že sa program nedá udržať, ale na druhej strane akceptujeme, že taká je súčasná realita,“ dodal.

Lietajúci obor

A380 má rozpätie krídel 80 metrov a dĺžku trupu 73 metrov. Maximálna vzletová hmotnosť je 569 ton. Aby sa takýto kolos udržal vo vzduchu, musí mať obrovskú plochu krídla – až 845 štvorcových metrov. Na dve paluby sa pri maximálnom počte sedadiel zmestí až 853 cestujúcich. Bežná konfigurácia je 573 pasažierov. Emirates zaviedli aj prvú triedu, kde mali cestujúci vlastné luxusné kabínky. Rýchlosť stroja je 945 km/h a dolet prevyšuje 15 000 km.

Veľké rozmery lietadla predstavovali aj ďalšie obmedzenia, čo sa týka rozmerov dráh na letiskách. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa A380 tak výrazne nerozšírili. Spolu ich používa 14 aerolínií.