Vizuálna príťažlivosť pohostinstiev

/data/MediaLibrary/articles/8157/jan-hrcka-tekuty-sveter-2015-foto-c-autor.jpgFoto: Ľuboš LehockýJán Hrčka - Tekutý sveterJedným z miest, kde si ľudia obliekajú tekutý sveter, je krčma. Pije sa, samozrejme, aj inde, v baroch, na koncertoch, diskotékach, doma, vonku... Krčmy sú však asi najviac „fotogenické“. Vyšúchaná dlážka, špinavé obrusy, mokré podpivníky, plné popolníky, obchytané poháre, podivní štamgasti – celé toto panoptikum je pre mnohých zaujímavé a zvláštnym spôsobom vizuálne príťažlivé.

Z ošumelých exteriérov rovno do krčmy

/data/MediaLibrary/articles/8157/jan-hrcka-srdcove-eso-2014-80-x-50-cm-akryl-na-jutovine-foto-c-autor.jpgFoto: Ľuboš LehockýJán Hrčka - Srdcové esoKrčmová poetika učarovala evidentne aj Jánovi Hrčkovi, mladému umelcovi z Bratislavy. Hrčka študoval na VŠVU v ateliéri Ivana Csudaia a už teraz má za sebou viacero úspešných výstav na Slovensku aj v blízkom zahraničí. Donedávna vo svojej tvorbe upriamoval pozornosť najmä na krajinu a na staré, ošumelé budovy a ruiny v nej. Ironizoval zaužívaný spôsob romantického stvárnenia architektúry a v drobiacom sa murive ukazoval pominuteľnosť ľudského diela aj kedysi hrdých inštitúcií a ich aktuálnu podobu a atmosféru. Jeho maľba je rovnako surová a bez príkras ako drsná jutovina, na ktorú maľuje. Obrazy vyľudnenej architektúry pôsobia ako záznamy krajiny po neznámej apokalyptickej udalosti, ukazujúc svet bez civilizácie. Je na samotnom divákovi, či diela bude vnímať ako spomienky alebo vízie temnej budúcnosti.

Vtip a znepokojenie zároveň

/data/MediaLibrary/articles/8157/jan-hrcka-pissoir-2014-130-x-110-cm-akryl-na-jutovine-foto-c-autor.jpgFoto: Ľuboš LehockýJán Hrčka - PissoirV novších sériách vstupuje aj do interiéru (pohostinstvo) a zaostruje na detaily. „Portrétuje“ pisoár, popolník aj hracie karty, asamblážovým vstupom do svojich malieb integruje reálne predmety (podpivníky, cigaretové ohorky a pod.), takže jeho obrazy sa stávajú ešte viac reliéfne. To, čo poznáme z jeho starších diel – netypický podklad, práca s farbou ako hmotou, expresivita, temný výraz, redukovaná farebnosť, balansovanie na hrane predmetného a abstraktného atď., vidíme aj v jeho novších prácach, navyše s prídavkom ironického nadhľadu, takmer by sa žiadalo povedať – vtipu. Na popolníku, pisoári ani na prúžkovanom vzore svetra však na prvý pohľad nie je nič smiešne, dokonca, vďaka autorovmu špecifickému maliarskemu výrazu, pôsobia tieto krčmové atribúty akosi trpko a znepokojivo. Nevdojak je teda v týchto obrazoch zachytená nielen tragikomická úsmevnosť bizarného prostredia krčmy, ale nepriamo aj jej ľudský a spoločenský kontext. Hrčka však nie je žiaden prudérny moralista alebo sociológ, obliekanie tekutých svetrov nehodnotí, nekritizuje. Uvedomuje si síce odvrátenú stránku príjemného tepla, ktoré pod týmto odevom cítime, zatiaľ si ho však (nielen vizuálne) užíva a my si ho (najmä vizuálne) môžeme užívať s ním. Jeho výstava potrvá v galérii Hvězdárna Zlín do 25. januára 2016.