Vianočná reklama priniesla úspech

Napriek tomu, že obe spoločnosti dodávajú produkty, ktoré využívajú milióny ľudí, a vzájomne sa ich produkty dobre dopĺňajú, nie sú vzájomnými podporovateľmi. M. Zuckerberg dokonca kritizoval, že Apple dáva spotrebiteľom „zavádzajúce“ prísľuby týkajúce sa ochrany súkromia. Podľa neho ide o veľmi dôležitý aspekt ich ďalšieho podnikania a vychválil kvality ochrany súkromných dát vo vlastných aplikáciách. Naznačil dokonca, že obojstranné šifrovanie dát a správ v aplikácii WhatsApp, ktorá patrí Facebooku, „jednoznačne prevyšuje“ služby od Applu.

Je zrejmé, že tento rok aktuálne vyvoláva napätie na sociálnych sieťach a dotýka sa mnohých technologických gigantov, nielen Applu či Facebooku, ale rovnako tak napríklad siete Twitter. Tá nedávno spoločne s Facebookom zaznamenala prudký pokles cien akcií, ktoré vyvolalo zrušenie účtov bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Facebook však dokázal tento prepad veľmi rýchlo korigovať, a to vďaka dobrým hospodárskym výsledkom z minulého roka. Darilo sa nielen Facebooku, ale aj Applu či spoločnosti Tesla. Pandémiu sa tak vlani inovačným lídrom podarilo zvládnuť veľmi dobre.

Zisk Facebooku vzrástol viac ako o polovicu, konkrétne o 52,7 percenta na 11,22 miliardy dolárov, pričom výnosy prekonali očakávania analytikov najmä vďaka vyšším výdavkom firiem za reklamu v predvianočnej nákupnej sezóne. Počet aktívnych mesačných užívateľov stúpol o 12 percent na 2,8 miliardy, pričom analytici čakali 2,75 miliardy aktívnych užívateľov.

Práca z domu im pomohla

Čo to znamená do ďalšieho obdobia? Že latka je po minuloročnom pandemickom roku aj v roku 2021 postavená relatívne vysoko. Výhľad pre tento rok je však neistý. Facebook varoval, že jeho výnosy v druhej polovici roka môžu čeliť značnému tlaku. Vzhľadom na to, že vlani v druhom polroku rástli výnosy rýchlo, bude mať firma tento rok problém udržať toto tempo. To potvrdzuje aj spoločnosť Apple, ktorej akcie rastú s krátkodobými obdobiami poklesov takmer nepretržite.

Vlani štvrťročné tržby Applu prvýkrát v histórii firmy prekonali stomiliardovú hranicu. Zároveň spoločnosť Apple v prvom štvrťroku svojho finančného roka utŕžila 111,44 miliardy dolárov, čo je takmer o 8 miliónov dolárov viac, než tvrdili analytici. Prvýkrát v histórii spoločnosti zároveň štvrťročné tržby prekročili stomiliardovú hranicu, a to aj vďaka predajom najnovšieho z radu smartfónov – iPhone 12.

Apple naďalej ťaží zo silného dopytu po produktoch, ktoré umožňujú prácu aj školskú výučbu na diaľku. Tržby z predaja tabletov iPad sa vyšplhali na 8,44 miliardy z 5,98 miliardy pred rokom, zatiaľ čo tržby za počítače Mac vzrástli zo 7,16 miliardy na 8,68 miliardy. Celkovo Apple vykázal čistý zisk vo výške 28,76 miliardy dolárov, čiže 1,68 dolára na akciu. To je zhruba o 20 centov na akciu viac, než očakávali analytici.