Okrem predajov prostredníctvom online nákupných možností a hybridných aukcií zaznamenali všetky segmenty trhu s umením v minulom roku pokles, čo spôsobilo „najväčšiu recesiu na globálnom trhu s umením od finančnej krízy v roku 2009“, napísal do úvodu štúdie riaditeľ americkej sekcie Art Baselu Noah Horowitz. Celosvetové predaje umenia a starožitností dosiahli v roku 2020 50,1 miliardy dolárov, čo je pokles o 22 percent oproti roku 2019. 

S postupnými lockdownami v jarných mesiacoch sa zviezlo aj uzavretie hlavných veľtrhov sezóny počnúc Art Baselom v Hongkongu. Organizátori sa však nedali odradiť a vytvorili pre svojich verných návštevníkov virtuálne „viewing rooms“, do ktorých sa so svojou ponukou zapojila väčšina tradične zúčastnených galérií. Online prostredie pre prezeranie a nákup umenia sa počas roka 2020 stalo novým štandardom, a aj keď sa mnohí obávali, že tento spôsob predaja trhu nebude priať, tak napríklad v rámci neho David Zwirner na Art Baseli v júni predal dielo Jeffa Koonsa za 8 miliónov dolárov, čo vo svete online nákupov patrí k rekordom. 

Tri najväčšie aukčné siene Christieʼs, Sothebyʼs a Phillips vykázali len z čisto online aukcií tržby v hodnote 1,02 miliardy dolárov. Dokonca, ako uviedol generálny riaditeľ Christieʼs Guillaume Cerutti, tak kupci, ktorí boli v minulosti tradične zvyknutí dražiť iba fyzicky na sále, nakoniec v tejto aukčnej sieni vlani nakúpili štyri z najdrahšie vydražených položiek. Dohromady potom tri najväčšie aukčné siene na vlaňajších aukciách utŕžili 7,37 miliardy dolárov. Online predaje tak vlani dosiahli rekordnú hodnotu 12,4 miliardy dolárov, čo je dvojnásobok hodnoty predchádzajúceho roka. Tieto tržby predstavovali rekordný podiel 25 percent z celkovej hodnoty trhu s umením. 

/data/MediaLibrary/articles/19137/online-predaje-zdroj-the-art-market.pngZdroj: The Art Market

Art Basel správa o trhu s umením v roku 2020 tiež zistila, že v umeleckom priemysle sa značne zmenili vedľajšie výdavky. Financie tradične vynaložené na účasť na veľtrhoch umenia sa zmenili z najväčšej oblasti vedľajších výdavkov, z 24 percent v roku 2019, na iba 10 percent z celkovej sumy výdavkov v roku 2020. Obchodníci a aukčné domy presmerovali, naopak, oveľa viac zdrojov do IT, pričom medziročne za túto oblasť utratili až o 80 percent viac. Celková suma sa vyšplhala na 3,5 miliardy dolárov a tvorila najväčšiu časť pomocných výdavkov. 

So zníženými prevádzkovými nákladmi a online predajmi niektoré galérie však stále aj napriek pandémii zarábali peniaze. Štúdia Art Baselu zistila, že dokonca 28 percent obchodníkov s umením bolo ziskovejších ako v roku 2019, a 18 percent z nich uviedlo, že si udržali stabilnú úroveň čistého zisku. Pritom sa galérie aj díleri zameriavali najmä na existujúcich klientov viac ako na akvizície nových. Z opýtaných zberateľov v roku 2020 90 percent navštívilo veľtrh umenia alebo galériu online a 72 percent z nich uviedlo zaujímavú poznámku, že je pre nich dôležité, keď je v online prostredí pri diele zverejnená aj cena. 

Tržby v aukčnom svete z výtvarného, ​​dekoratívneho umenia a starožitností boli v roku 2020 17,6 miliardy dolárov, čo je pokles o 30 percent oproti roku 2019. No najvýraznejšie aukčné domy za minulý rok reportujú najvyššie privátne predaje vo svojej histórii, k čomu prispeli práve aj zatvorené veľtrhy. Hovorca Christieʼs uviedol, že v roku 2020 predala sieň viac diel prevyšujúcich hodnotu 25 miliónov dolárov privátne než verejne v rámci aukcií. Takto speňažila diela v celkovej hodnote 1,3 miliardy, čo je 57-percentný vzostup v medziročnom porovnaní. Sothebyʼs utŕžila v privátnych predajoch dokonca 1,5 miliardy dolárov a zaznamenala tak 50-percentný nárast oproti roku 2019. 

/data/MediaLibrary/articles/19137/aukcne-predaje-zdroj-the-art-market-report.pngZdroj: The Art Market Report

Apetít zberateľov umenia teda aj napriek pandémii úplne nezhasol, aj keď nákupy nasledovali do značnej miery typický krízový scenár nákupu overených mien. Umelecký trh zaznamenal taktiež príliv nových účastníkov trhu z radov tzv. mileniálov, zberateľov do 40 rokov. Tí tvorili 30 percent z kupcov, ktorí na trhu utratili viac ako 1 milión dolárov. Tradiční starší účastníci trhu s umením tvorili z tohto segmentu iba 17 percent. Títo zberatelia z radov mileniálov pochádzali najmä z oblasti technologických biznisov a v primárne online nákupnom prostredí preto boli ako doma. Tento segment okrem umenia tiež najviac stavil na tzv. collectibles a luxusné komodity. U mladších dražiteľov tak skončilo veľa top položiek z aukcií šperkov, kabeliek, japonských whisky, dresov či športových tenisiek. 

Hoci tri hlavné umelecké trhy USA, Spojené kráľovstvo a Čína zaznamenali celkový pokles transakcií, tvorili dohromady aj v roku 2020 väčšinu globálnych objemov v rámci predajov umenia. Spoločne tieto umelecké veľmoci zaberajú 82 percent trhu. USA si aj vlani udržali vedúce postavenie s podielom 42 percent, Čína a Spojené kráľovstvo sa nachádzajú na rovnakej úrovni 20 percent. Čo sa však týka len aukčného trhu, tak tu sa najviac darilo Číne na čele s Hongkongom. Obrat sa tu vyšplhal na 726 miliónov dolárov, čo je o 11 percent viac ako v roku 2019 a Čína sa tak stala najväčším aukčným trhom, s podielom 36 percent. USA predstavovali 29 percent a Spojené kráľovstvo 16 percent. Podľa správy Art Baselu bolo najväčším sektorom aukčného trhu s výtvarným umením povojnové a súčasné umenie, a to 55 percent, čo spolu s moderným umením predstavovalo niečo vyše 81 percent celkových tržieb. Naopak, predaje v impresionistickom a postimpresionistickom sektore, dlhodobo dominantnej kategórii, vykázali najväčší medziročný pokles viac ako o 50 percent. 

Nakoniec však pridám ešte niekoľko pozitívnych čísiel. Zaujímavý prieskum už v polovici roka vykonali tiež výskumníci pod hlavičkou Art Baselu, pričom sa zamerali na top zberateľov z najrozvinutejších trhov. 92 percent z respondentov z USA, Veľkej Británie a Hongkongu v prvých šiestich mesiacoch roku 2020 do svojich zbierok zakúpilo umelecké dielo. V rámci posledného výskumu Art Baselu 66 percent z respondentov dokonca uviedlo, že aktuálna situácia u nich záujem o nákup umenia ešte, naopak, zvýšila. Toto číslo sa od polovice minulého roka zvýšilo ešte o 7 percent z pôvodných 59 percent. Možno aj preto 58 percent respondentov z radov predajcov umenia v rámci aktuálnej správy Art Baselu uvádza, že v roku 2021 očakáva zlepšenie situácie v rámci predajov umenia, 27 percent predpovedalo stagnáciu a iba 15 percent sa obáva ďalšieho poklesu. 

/data/MediaLibrary/articles/19137/apetit-zberatelov-zdroj-the-art-market-report.pngZdroj: The Art Market Report

Celú štúdiu The Art Market Report 2021 si môžete prečítať na tomto odkaze.

/data/MediaLibrary/articles/19137/the-art-market-2021-zdroj-artbasel.com.jpgZdroj: Artbasel.com