Meno svetoznámeho maliara je stále cennou značkou a jeho práca má naďalej svoju hodnotu. Potvrdzuje to aj nedávno vydražený obraz Žena sediaca pri okne.

Menej známe dielo však ocenili viacerí záujemcovia, ktorí trvalo zvyšovali jeho cenovku na dražbe v New Yorku.

Obraz sa nakoniec vydražil za viac ako 103 miliónov dolárov, pričom dražba maľby z roku 1932 trvala podľa aukčnej spoločnosti Christie’s iba 19 minút.

Odhadcovia pritom predpokladali, že predajná cena bude nižšia a nepresiahne 55 miliónov dolárov.

Podľa agentúry AFP vydražené dielo a jeho cenovka potvrdzujú „vitalitu svetového trhu s umením napriek súčasnej pandémii koronavírusu“. Ide o prvý prípad po dvoch rokoch, keď sa nejaké umelecké dielo predalo na aukcii za viac ako 100 miliónov dolárov. Pred dvoma rokmi v New Yorku vydražili za 110,7 milióna dolárov obraz Clauda Moneta.

Naďalej to dokazuje, že investície do diel tohto svetoznámeho umelca, ktorý patril medzi najvýraznejších umelcov 20. storočia, majú svoju prestíž a hodnotu. Portrét, medzinárodne známy pod francúzskym názvom Femme assise prs d’une fentre (Marie-Thérse), zachytáva Picassovu mladú milenku, ktorá sa stala inšpiráciou pre viaceré jeho maliarske i sochárske diela.

Napriek tomu, že dražba Picassovho diela patrila k hlavným udalostiam dražby a nakoniec sa vyšplhala na 103,4 milióna dolárov (85,6 milióna eur), aukcia priniesla aj iný úspech. Celkovo sa počas dvoch večerov vydražili diela za viac ako 690 miliónov dolárov.

Išlo preto o vrchol sezóny Christie’s počas tohtoročnej jari a dobrým predajom pomohla aj partnerská dražba v Hongkongu, ktorú realizovali prostredníctvom živých prenosov.

Dražba vysielaná z Rockefellerovho centra 13. mája priniesla v predajoch viac ako 481 miliónov dolárov, čo je o 117 percent viac, ako bol pôvodný odhad o potenciálnom objeme dražby. Potvrdila to aj druhá večerná dražba, na ktorej sa vydražili diela v cene viac ako 210 miliónov dolárov. Obidve dražby privítali registrovaných uchádzačov z 29 krajín.

Nový inovatívny formát predaja sa do dejín aukčných domov zapísal už začiatkom tohto roka, keď nahradil tradičné dražby impresionistického, moderného umenia a povojnového až súčasného umenia.

Celkovo sa v tomto roku na dražbách prostredníctvom online prenosov v aukčnom dome Christie’s zúčastnilo už 1,4 milióna divákov, ktorí využili 11 rôznych platforiem od webových stránok Christie’s po rôzne kanály sociálnych médií, ako sú YouTube, Facebook a WeChat.