Pozitívne vyhliadky sú v tomto smere aj pre priamych konkurentov v podobe Nissanu LEAF a BAIC EC-Series, ktorým by sa to malo tiež podariť prekonať. Hoci trh s elektromobilmi nerástol tak rýchlo, ako sa očakávalo, naďalej zostávajú najrýchlejšie rastúcim segmentom automobilového priemyslu.

Podiel predaných elektromobilov na celkovom počte nových áut bol vlani najvyšší v Nórsku s takmer 50 percentami. Dokonca v marci tohto roka už prevážili predaje elektromobilov nad predajom vozidiel so spaľovacím motorom, keď sa celkový podiel vyšplhal na 58,4 percenta. Veľký plán elektrifikácie nórskej dopravy funguje na masívnom dotovaní elektromobilov a na finančnom znevýhodnení klasických áut. Elektromobily sú oslobodené od DPH vo výške 25 percent. Ďalej neplatia cestnú daň a ani poistenie. Zároveň sa za elektromobily nemusí platiť registračný poplatok pri kúpe alebo dovoze, pričom verejné nabíjanie a parkovanie je tiež zadarmo. Celkový podiel elektromobilov je v Nórsku s 39 percentami najvyšší na svete. Nórsko zároveň predstavilo ambiciózny plán prestať s predajom áut so spaľovacím motorom do roku 2025.

Toto nadšenie elektromobilmi sa prelieva aj do iných krajín regiónu, ktoré zaznamenávajú vysoké percento predaja elektrických áut. Päť krajín, kde sú elektrické autá najobľúbenejšie – Nórsko Island, Švédsko, Holandsko a Fínsko – však predstavuje len 0,5 percenta svetovej populácie. Na to, aby zavedenie elektromobilov malo skutočný vplyv na zníženie globálnych emisií, bude potrebné tento trend rozšíriť do krajín s vysokým rastom alebo počtom obyvateľov. V Číne pribudlo minulý rok na cestách vyše milióna elektromobilov, lenže v porovnaní s obrovským trhom je to len miniatúrny podiel. Obdobná situácia je aj v USA, kde sa predalo viac ako 361-tisíc elektromobilov.

Graf 1: Podiel elektromobilov na celkovom predaji automobilov podľa krajín v roku 2018 (v %)

/data/MediaLibrary/articles/15112/garf.pngZdroj: Visual Capitalist, podľa: statista.com