Francúzsky umelecký kolektív Obvious vytvoril počítačový algoritmus, ktorý dokázal navrhnúť dielo, ktoré sa v dňoch 23. – 25. októbra 2018 objaví na aukcii v Christie’s. Dielo vytvorené umelou inteligenciou je v klasickom formáte vytlačené na veľmi tradičnom materiáli – na plátne.

Hugo Caselles-Dupré, člen parížskej skupiny Obvious, uviedol, že umelcov v tomto zoskupení zaujíma na experimente najmä filozofický prístup k otázkam a k problémom súvisiacim s počítačovými algoritmami a s umelou inteligenciou. Na začiatku si položili otázku, či môže byť algoritmus kreatívny. „Ak áno, tento algoritmus je najbližšie k tvorivosti ľudskej mysle,“ myslí si Hugo Caselles-Dupré.

Umelecké dielo bolo vytvorené pomocou modelu generatívnej siete nazvanej Generative Adversarial Network. Umelci na začiatku naplnili sieť súborom údajov o 15 000 portrétoch, ktoré tvoria základy dejín umenia a vznikli medzi 14. a 20. storočím. Sieť sa na základe týchto informácií začala učiť, ako „namaľovať“ portrét. Po niekoľkých tréningových pokusoch bola umelá inteligencia schopná svojím výtvorom oklamať test, ktorý zisťuje, či obraz vytvoril človek alebo stroj. Výsledná práca s názvom  Portrét Edmonda de Belamy zobrazuje muža v tmavom kabáte a bielom golieri, s nejasným tvárovým profilom a s mimickými vlastnosťami. Portrét je v rohu signovaný zápisom algoritmu, ktorý dielo vytvoril: 𝒎𝒊𝒏𝑮𝒎𝒂𝒙𝑫𝔼𝒙 [𝒍𝒐𝒈𝑫 (𝒙))] + 𝔼𝒛 [𝒍𝒐𝒈(𝟏 − 𝑫(𝑮(𝒛)))].

/data/MediaLibrary/articles/14017/portrait-of-edmond-de-belamy-zdroj-christies.jpgzdroj: Christie´s

Podobizeň Edmonda de Belamy je jednou z 11 portrétov fiktívnej rodiny Belamy; pomenoval ju tak Ian Goodfellow, ktorý vynašiel metódu Generative Adversarial Network v roku 2014. Goodfellow sa totiž vo francúzštine prekladá zhruba ako „bel ami“. Ďalší portrét z imaginárnej rodiny s názvom Le Comte de Belamy už vo februári tohto roku kúpil priamo od skupiny Obvious parížsky zberateľ umenia Nicolas Laugero-Lasserre za 10 000 eur a doplnil ním svoju zbierku asi 150 diel od slávnych umelcov, akými sú Banksy alebo Shepard Fairey. „Jednoducho považujem za úžasné, že nejakí mladí ľudia vytvorili program umožňujúci vytvoriť originálne umelecké dielo založené na výbere tých najlepších prvkov z histórie umenia,“ uviedol k svojmu nákupu Laugero-Lasserre.

Tlač na plátne Portrét Edmonda de Belamy je tradične v zlatom ráme a aktuálne ju možno vidieť vo výstavnej sieni Christie’s v Londýne. Dražobný výsledok tohto diela sa odhaduje na 7 000 až 10 000 amerických dolárov. Kolektív Obvious tvrdí, že ak dielo predajú, spoločnosť bude využívať výnos na ďalšie „vzdelávanie“ svojho algoritmu, experimentovanie s 3D modelovaním a na financovanie výpočtovej sily potrebnej na realizáciu takýchto prác.

„Chceli sme navrhnúť tento nový prístup aj pri tradičnejšom trhu, ako je len oblasť technológií,“ uviedol k zámeru skupiny Caselles-Dupré. „Na začiatku bolo ťažké pochopiť tradičný umelecký trh, jeho zástupcovia sa na nás dívali s otázkou, kto sme a čo sú to za nové podivné veci, ktoré prezentujeme? Lenže čím viac sme vysvetľovali, čo robíme a čo tým chceme povedať, tým väčšiu pozornosť venuje oblasť umenia našej práci.“

/data/MediaLibrary/articles/14017/le-comte-de-belamy-zdroj-obvious-art.jpgzdroj: Christie´s

Historicky prvý predaj umeleckého diela vytvoreného umelou inteligenciou tak predstavuje dôležitý míľnik v oblasti uznania platnosti ďalšieho v rade technických obrazov počínajúcich fotografiou. V súčasnosti existuje veľa tzv. kreatívnych programátorov, ktorí používajú podobné technológie na zlepšenie používateľskej skúsenosti s webovým rozhraním, málo z nich sa však považuje za súčasných umelcov. Členovia spoločnosti Obvious sa za umelcov považujú a ich hlavným cieľom je demokratizovať využitie generatívnych sietí v rôznych oblastiach ľudskej činnosti a legalizovať tak aj umelecké diela vytvorené umelou inteligenciou.

Aukčný dom Christie’s je takýmto novým tendenciám v umení otvorený. „Christie’s neustále zostáva v súlade so zmenami na umeleckom trhu, ktoré reflektujú to, aký môže mať technológia vplyv na tvorbu a odbyt umenia,“ povedal Richard Lloyd, riaditeľ oddelenia tlače a reprodukcií, ktoré aktuálnu dražbu usporadúva.

„V roku 1850, keď sa objavil fotoaparát, používali ho len vysokokvalifikovaní inžinieri, a preto nebol považovaný za prostriedok umeleckého vyjadrenia. Myslíme si, že sa nachádzame v rovnakej situácii, lebo nás ľudia tiež považujú za inžinierov, my však veríme, že tento typ technológie sa v umení bude čoraz viac využívať,“ vraví Caselles-Dupré, člen Obvious.

/data/MediaLibrary/articles/14017/la-famille-de-belamy-zdroj-christies.jpgzdroj: Christie´s