Podľa predikčných reportov finančných firiem, ako sú Bain & Company alebo McKinsey & Company, by mali tento rok predaje luxusných komodít a umenia spadnúť o 20 až 35 percent. Navyše sa experti z vyššie spomínaných skupín domnievajú, že na úroveň pred pandémiou sa tento segment nedostane skôr ako v roku 2022. „Je načase, aby sa v našom odvetví uskutočnili otvorené a úprimné diskusie o budúcnosti jeho fungovania. A musím povedať, že sa to deje, čo je skvelé,“ uviedol v rozhovore pre Artnet News kreatívny riaditeľ spoločnosti Bottega Veneta Daniel Lee. „Táto situácia ukázala schopnosť módneho priemyslu vyjadriť solidaritu. Práve tento pocit empatie s ostatnými je niečo, na čo by sa mal zamerať každý globálny systém,“ doplnila kreatívna riaditeľka spoločnosti Dior Maria Grazia Chiuri.

Práve Lee a Chiuri sú jednými z tých, ktorí sa v čase koronakrízy rozhodli svoje značky prepojiť s umelcami ešte viac ako doposiaľ a tým im pomôcť prekonať ťažké časy. „Myslím si, že väčšie značky majú teraz povinnosť podporovať vznikajúcu tvorbu umelcov viac ako kedykoľvek predtým,“ uvádza riaditeľ Bottegy Venety Lee. „V kreatívnych odvetviach je teraz ťažké existovať. Súčasná situácia je ľahšia pre väčšie značky alebo značky, ktoré majú lepšie zaistené financovanie. Využívam preto tímy a zdroje, pri ktorých máme to šťastie, že k nim máme prístup, aby som pomohol študentom Central Saint Martins. Využívam ich pomoc v rámci našich tvorivých a komunikačných tímov a produkčnej spoločnosti, v podstate v rámci zdrojov, ktoré nám umožňujú pokračovať aj v tejto situácii v inováciách.“ Bottega Veneta bola túto jar aj medzi prvými značkami, ktoré spustili umelecké iniciatívy na svojich digitálnych platformách. V jej prípade šlo o nový online rezidenčný program, ktorý spoločnosť založila na Instagrame a prostredníctvom ktorého ponúka umelcom, s ktorými spolupracuje a ktorých sám Daniel Lee obdivuje, aby predstavili svoju tvorbu a kultúrne záujmy. „Je dôležité, aby sme v čase, ako je tento, používali našu platformu a privilégiá,“ uvádza Lee. „Náš rezidenčný program je pre nás príležitosťou pobaviť naše publikum, zatiaľ čo sú mnohí z nás izolovaní. Spolupracujeme preto s niektorými umelcami, ktorých považujeme za najviac inšpirujúcich a stimulujúcich. Zdôrazňujeme tiež, že podpora kultúry a tvorivosti je v súčasnosti absolútne nevyhnutná.

V polovici marca spustil tiež Dior podcast s názvom Dior Talks, ktorý ponúka rozhovory skúmajúce postavenie tejto firmy na križovatke spájajúcej umenie, kultúru a spoločnosť. Hneď v prvej epizóde diskutovala riaditeľka tohto slávneho módneho domu Maria Grazia Chiuri o tom, ako feministické umenie utváralo jej vlastnú tvorbu. „Umelci sú pre môj tvorivý proces stredobodom záujmu,“ hovorí Chiuri. „Najmä ženy umelkyne majú schopnosť komunikovať etické hodnoty, ktoré sú základom toho, čo by sa budúca generácia žien mala naučiť.“ Zmyslom podcastu tak je okrem rozšírenia klientely značky a zvýšenia jej prepojenia so svetom umenia a dizajnu aj zapojenie širšieho publika s cieľom začať globálnu konverzáciu o umení a móde v súčasnosti. „Viac ako kedykoľvek predtým verím v zdieľanie príbehov a vedomostí a tiež v úlohu umenia pre otvorenie našej mysle v rámci formovania jasnej a progresívnej budúcnosti,“ vraví Maria Grazia Chiuri.

/data/MediaLibrary/articles/17460/dior-talks-zdroj-podcasts.dior.com.jpgZdroj: Podcasts.dior.com

Značka Chloé začala používať svoj Instagram v rámci takzvaných Chloé Voices. Jej príspevky zahŕňajú prednášky, návštevy v ateliéroch alebo dokonca živé vystúpenia umelkýň z rôznych oblastí od speváčky Ellie Goulding po vizuálnu umelkyňu Blancu Miró Skoudy. „O tom je Chloé,“ opisuje projekt kreatívna riaditeľka Natacha Ramsay-Levi. „Je priestorom pre ženské hlasy a dialóg medzi týmito hlasmi. Účelom projektu je pomôcť komunite okolo Chloé otvoriť sa rôznym možnostiam, ako stráviť dni v tejto pohyblivej a meniacej sa spoločnosti,“ dodáva Ramsay-Levi.

Instagram využíva aj španielska značka Loewe, ktorá počas koronakrízy prišla s Loewe En Casa, inštruktážnymi lekciami, ktoré vedú skúsení dizajnéri a remeselníci. Môžete sa tu tak naučiť práci s kovom, textíliami alebo keramikou, vytvoriť si na základe návodu ikebanu či si skúsiť niečo utkať. Tiež sa však môžete pri príspevkoch naučiť meditovať alebo si vypočuť novú tvorbu hudobníkov. Projekt je dielom kreatívneho riaditeľa Loewe Jonathana Andersona, ktorý dlhodobo podporuje mladých tvorivých ľudí prostredníctvom svojej každoročnej súťaže Craft Prize. Tá udeľuje začínajúcim umelcom grant vo výške 50 000 EUR a ponúka možnosť vystaviť svoju prácu vo významnom múzeu, ako je Musée des Arts Décoratifs v Paríži.

/data/MediaLibrary/articles/17460/loewe.jpgZdroj: https://www.instagram.com/loewe/

Módne domy si v rámci svojich digitálnych platforiem nepozývajú len umelcov. V snahe zostať v kontakte so svojím publikom zorganizovala talianska Prada sériu podujatí na Instagrame nazvanú Prada Possible Conversations. Tej sa zúčastnili napríklad filmár Francesco Vezzoli alebo filozof Emanuele Coccia, ktorí diskutovali o význame lásky v čase koronavírusu. V poslednej epizóde zase slávny fotograf Juergen Teller spoločne s hercom Larsom Eidingerom rozjímali nad úlohou hercov a herečiek v čase sociálnej izolácie. Každá takáto prednáška sa tiež časovo zhoduje s finančným darom Prady organizácii UNESCO, ktorý je určený 1,5 miliarde študentov na celom svete, ktorých sa silno dotklo uzatvorenie škôl a univerzít.

/data/MediaLibrary/articles/17460/prada-possible-conversations-zdroj-instagram.com.pngZdroj: https://www.instagram.com/prada/

Vieme, že móda musí začať znamenať viac ako len predaj produktov,“ uviedol v rozhovore kreatívny riaditeľ Daniel Lee. A vyzerá to, podľa vyššie spomínaných projektov, že toto odvetvie je na dobrej ceste. A Maria Grazia Chiuri k tomu vyslovuje prianie: „Celý svet sa aktuálne spojil viac ako kedykoľvek predtým. Dúfam, že táto myšlienka jednoty prevládne aj v móde.“