Ročné tržby uverejnené v aukčných domoch koncom decembra ukazujú, že tržby spoločnosti Sotheby´s v hodnote 5 miliárd dolárov klesli medziročne o 12 %. Predaje v Christie´s poklesli dokonca o 22 % na 4,5 miliardy dolárov a celkové predaje spoločnosti Philips o 11 % na 646 miliónov dolárov v medziročnom zrovnaní. Aj napriek celkovému poklesu sa však darilo luxusným komoditám. Práve za týmito nákupmi do značnej miery stáli mladí kupci. Podľa Sotheby’s špecialistky Amy Cappellazzo sa počet zberateľov do 40 rokov, ktorí u nich dražili, minulý rok zdvojnásobil. K tomu dodala, že títo zberatelia často pochádzajú z oblasti technologického priemyslu a uprednostňujú preto ponuky, ktoré môžu dražiť prostredníctvom aplikácie alebo online.

S tým súhlasí aj generálny riaditeľ Christie´s Guillaume Cerutti, ktorý uviedol, že kríza bola „šokom a katalyzátorom“ zmeny smerom k digitálnej stratégii v rámci nákupu umenia a zberateľských komodít. Na tieto tendencie Christie´s zareagovalo rôznymi novými možnosťami nakupovania online. Medzi tie patrí aj nástroj pre rozšírenú realitu, v rámci ktorej potenciálni záujemcovia zistili, ako to bude vyzerať, keď dané umelecké dielo bude visieť u nich doma. Výsledkom týchto snáh bolo, že aj online predaje, ktoré nemali žiadne prvky priameho prenosu a fungovali podobne ako napríklad eBay, dosiahli 8 % až 10 % celkových výnosov aukčného domu. To predstavuje významný nárast oproti 2 % v predchádzajúcom roku. „Kupujúci, ktorí v minulosti tradične dražili iba fyzicky na sále, tak nakoniec získali štyri z najdrahších predmetov našich aukcií online,“ dodal Cerutti.

V roku 2019 spoločnosť Sotheby’s zaznamenala tržby vo výške 80 miliónov dolárov zo 129 online aukcií. V minulom roku usporiadala spoločnosť Sotheby’s už 380 online aukcií, v rámci ktorých vydražila artefakty v celkovej hodnote 558 miliónov dolárov. CEO Sotheby´s Charles Stewart vyzdvihol práve schopnosť aukčných domov rýchlo zareagovať na zmenu situácie. „Bol som prekvapený odolnosťou trhu s umením v roku 2020, keďže sa zberatelia umenia nemohli stretávať na veľtrhoch, bienále, vernisážach alebo sálových aukciách. Múzeá a veľtrhy stále bojujú s touto krízou, ale aukčné domy preukázali veľkú adaptabilitu,“ uviedol Stewart.  

V roku 2020 sa vo väčšej miere pripojili ku skúseným a dlhodobým zberateľom aj noví zberatelia z radov mileniálov, ktorí sa zamerali najmä na luxusný tovar. Svojou aktivitou zvýšili predaj ružových a modrých diamantov, historických a vojenských hodiniek, whisky, vína a kabeliek. Online týmto predajom nahráva, pretože tieto komodity sú väčšinou vyrobené v edíciách, sú zvyčajne lacnejšie ako kusové originály a záznamy o predchádzajúcich predajoch sa dajú ľahšie nájsť a porovnávať medzi sebou. Vlani si tak 92 % kabeliek ponúkaných na aukciách našlo svojho kupca vrátane toho, ktorý zaplatil rekordných 437 330 dolárov za bielu tašku Hermes Kelly Himalaya vyrobenú z kože vzácneho druhu krokodíla.

/data/MediaLibrary/articles/18758/hermes-kelly-zdroj-christies.com.jpgZdroj: Christies.com

Za rekordnú cenu predala v lete spoločnosť Christie’s v Hongkongu aj 12,11-karátový modrý diamant s názvom „Fancy Intense“. Nový majiteľ zaň zaplatil 15,9 milióna dolárov. Sotheby’s Geneva zase vydražila 14,83-karátový purpurovo ružový diamant „Fancy Vivid“ na jeseň za 10 000 dolárov. Podľa spoločnosti Philips sa v roku 2020 predalo aj omnoho viac luxusných hodiniek ako v roku 2019, čiastočne práve vďaka mladým kupujúcim.

/data/MediaLibrary/articles/18758/fancy-intense-blue-diamond-zdroj-christies.com.jpgZdroj: Christies.com

Okrem kabeliek a drahokamov vynikli vlani aj športové suveníry. V máji spoločnosť Sotheby’s predala použité tenisky Nike Michaela Jordana za rekordných 615 000 dolárov, čo je takmer štvornásobok pôvodného odhadu. No o päť mesiacov neskôr nebol aukčný dom schopný predať ďalšie dva páry červených a čiernych tenisiek značky Jordan, u ktorých bola odhadovaná cena 300 000 a 600 000 dolárov. Naopak, ďalšia čierna topánka Air Jordan, ktorú mal Jordan na nohe v rámci finále NBA v roku 1991, sa predala za 252 000 dolárov.

/data/MediaLibrary/articles/18758/michael-jordan-sneakers-zdroj-cnn.com.jpgZdroj: CNN.com