Voxan je francúzsky výrobca motoriek, ktorý vznikol v roku 1995. Pôvodne chcel konkurovať svetovým značkám, no v roku 2009 sa dostal do likvidácie a o rok neskôr ho kúpila monacká značka Venturi Automobiles. V roku 2013 Voxan vyrobil svoj prvý elektrický motocykel pod názvom Wattman. S výkonom 150 kW (203 koní) bol v tom čase najsilnejšou elektrickou motorkou na svete.

S tým sa firma neuspokojila a začala vyvíjať ešte výkonnejšiu verziu s cieľom pokoriť svetový rýchlostný rekord v kategórii elektrických motocyklov nad 300 kg. Ten vlani stanovil Japonec Ryuji Tsuruta a mal hodnotu 329 km/h. To je však už minulosť. Jazdec Max Biaggi na Voxane Wattman ho totiž výrazne prekonal.

/data/MediaLibrary/articles/18446/upload-4.jpgZdroj: Venturi.com

Dva pokusy

Najprv vyskúšal nekapotovanú verziu. O rekord sa pokúsil na letisku Chateauroux. Absolvoval na ňom dráhu dlhú 3,5 km a potom musel do časového limitu 60 minút absolvovať aj druhú jazdu opačným smerom. Oficiálny rekord sa počítal z priemeru oboch jázd. Biaggi dosiahol maximálnu rýchlosť 372 km/h a priemer 349,38 km/h. To však nebolo všetko. Na druhý deň absolvoval tú istú trasu, tentoraz na motorke s aerodynamickou kapotou. Dosiahol pri tom maximum až 408 km/h. Ako rekord sa počíta priemerná hodnota, ktorá je 366,94 km/h. Biaggi, ktorý je veteránom pretekov MotoGP a dvojnásobným svetovým šampiónom, tak získal ďalšie vavríny. Aj materská firma Venturi si to nenačasovala náhodne, ale akurát na 20. výročie začiatku výroby elektrických vozidiel. Na konte má už viacero rekordov v rôznych kategóriách dvojkolesových aj štvorkolesových vozidiel.

/data/MediaLibrary/articles/18446/upload-2.jpgZdroj: Venturi.com

/data/MediaLibrary/articles/18446/upload-3.jpgZdroj: Venturi.com