Bol utorok, 7.40 ráno miestneho času. Z mesta Suez mieril prieplavom na sever konvoj dvadsiatich lodí. Ako piata v poradí plávala kontajnerová loď Ever Given. Tento kolos naložili v malajzijskom prístave Tanjung Pelepas a mieril do Rotterdamu. V Suezskom prieplave sa však vychýlil z dráhy. Príčina nie je známa – spôsobilo to buď zlyhanie riadenia, silný poryv bočného vetra, alebo kombinácia oboch faktorov. Plavidlo následne narazilo provou do pravého brehu, a keďže motory ho hnali ďalej, skrížilo sa naprieč celým kanálom.

V prieplave ostalo zablokovaných nielen 15 lodí, ktoré plávali priamo za Ever Given, ale aj ďalšie, ktoré čakali na povolenie na plavbu opačným smerom. Ďalšie sa začali hromadiť pri oboch vjazdoch do kanála. Dopravná zápcha sa tak tvorí v Červenom mori aj v Stredozemnom mori. Po 30 hodinách od zablokovania čakalo na uvoľnenie cesty 100 lodí, po 48 hodinách to bolo už 150 lodí. Egypt nasadil na uvoľnenie životne dôležitej cesty všetky remorkéry, ktoré mal k dispozícii. Tie však so zakliesneným kolosom nepohli. Nepomohlo nateraz ani kopanie pôdy okolo uviaznutej provy bagrami. Egyptské úrady pripustili, že možno bude najskôr potrebné vyložiť z lode všetky kontajnery, aby ju odľahčili. A to môže trvať týždne.

Kolos s 20 000 kontajnermi

Loď Ever Given začali stavať v roku 2015 a dokončili ju v roku 2018. Patrí japonskej spoločnosti Shoei Kisen Kaisha, je registrovaná v Paname a prevádzkuje ju taiwanská spoločnosť Evergreen Marine. Je dlhá 400 metrov, široká 59 metrov a ponor má 14,5 metra. Jej tonáž je 221 000 ton. Zmestí sa na ňu až 20 124 šesťmetrových kontajnerov. Posádku tvorí 25 námorníkov. Všetci sú indickej národnosti a nikto z nich sa pri nehode nezranil. Z lode tiež neunikajú ropné látky.

Vlastník Shoei Kisen Kaisha sa za narušenie svetovej dopravy ospravedlnil. Loď je poistená, detaily poistnej zmluvy však nie sú známe. Aj v prípade, že by sa Ever Given podarilo vyslobodiť rýchlo, poisťovacia spoločnosť a vlastník budú čeliť žiadostiam o miliónové odškodné. V prípade, že by zablokovanie prieplavu trvalo dlhšie, škody sa budú šplhať do astronomických výšok. Egyptské bezpečnostné sily sa tiež obávajú hrozby teroristických útokov na stojace plavidlá.

Skrátil cestu z Ázie

Suezský prieplav totiž patrí k najdôležitejším obchodným trasám na svete. Ročne ním prejde vyše 17-tisíc lodí. Spojenie Červeného a Stredozemného mora existovalo už za čias faraónov v starovekom Egypte. Obnovili ho v rokoch 1859 až 1869, keď vybudovali súčasný prieplav. Cestu z Ázie do Európy skrátil o 8 900 km. Ak by dnes lode museli plávať okolo Afriky, trvalo by im to o dva týždne dlhšie.

Dĺžka kanála je 193 km. Väčšina trasy je jednosmerná, na dvoch miestach sa lode môžu vyhýbať. Kapacita prieplavu bola do roku 2014 obmedzená na 49 lodí denne. Potom za 9 miliárd dolárov rozšírili jedno z miest, na ktorých sa lode vyhýbajú, a vďaka tomu sa ním od roku 2015 môže plaviť 97 lodí denne. Doprava cez Suezský prieplav predstavuje 12 percent svetového obchodu. Preto je jeho zablokovanie citeľnou ranou. Ceny ropy na to zareagovali stredajším nárastom o 6 percent.