Najnovšie rokovania vedenia technologickej spoločnosti Apple s akcionármi firmy priniesli aj niekoľko zaujímavých dát, ktoré definovali fungovanie tohto giganta v priebehu minulých rokov. Ako na ňom informoval výkonný riaditeľ Applu Tim Cook, americká spoločnosť v uplynulých šiestich rokoch prevzala zhruba stovku nových firiem.

Trvalo úspešné produkty

Išlo najmä o novovznikajúce startupové firmy, ktoré hľadali silného investora alebo dokončili vývoj svojho produktu. V priemere tak Apple kupovala jednu firmu každé tri až štyri týždne. A to je obrovský apetít aj pre jednu z najhodnotnejších spoločností na svete. Napriek tomu týmito nákupmi získala aj Apple, keďže nimi chcel T. Cook upokojiť akcionárov, že vo vedení vedia, čo pri nákupoch firiem robia. Cieľom akvizícií totiž vo väčšine prípadov bolo získať nové technológie a talentovaných pracovníkov.

Najväčšou akvizíciou Applu v poslednom desaťročí bolo, samozrejme, prevzatie výrobcu slúchadiel Beats Electronics. Túto spoločnosť založil hudobný producent Dr. Dre a jeho produkty získavali priaznivcov po celom svete. Aj preto bola Apple ochotná za tento podnik v roku 2014 zaplatiť tri miliardy dolárov. Podobne významnou akvizíciou bola kúpa aplikácie pre rozpoznávanie hudby Shazam. Tú gigant získal v roku 2018 za 400 miliónov dolárov.

Obe tieto akvizície pritom rozšírili možnosti Applu väčšmi dominovať na hudobnom trhu, pre ktorý trvalo vyvíja aj vlastné produkty a ktorý vie vhodne prepojiť so svojimi mobilnými zariadeniami iPhone. Tých sa v minulom roku predávalo na americkom trhu najviac spomedzi všetkých značiek, čo potvrdzuje, že Apple má svoje líderské miesto na trhu nielen vďaka najnovším akvizíciám.

Lacnejšie, ale efektívnejšie akvizície

A tých nebolo málo ani v minulom roku. Firma vlani kúpila napríklad niekoľko spoločností pôsobiacich v oblasti umelej inteligencie, podnik zameraný na organizovanie podujatí vo virtuálnej realite, start-up pre mobilné platby a podcastovú firmu.

Najčastejšie pritom Apple kupuje menšie technologické podniky, ktorých inovácie vkladá do vlastných produktov. To potvrdilo aj prevzatie izraelského výrobcu čipov PrimeSense. Technológia tohto podniku umožňuje trojrozmerné skenovanie, čo Apple dokázala následne využiť pri svojej aplikácii FaceID.

Stratégia nákupov firiem je však opatrná. Apple nechce ísť do veľkých nákupov, ale radšej sa sústredí na početnejšie a lacnejšie akvizície. A aj vďaka týmto službám a aplikáciám zostáva Apple, ktorá je okrem iného výrobcom telefónov iPhone či počítačov Mac a tabletov iPad, trvalo jednou z najziskovejších spoločností na svete.

To platí aj o jej akciách, ktoré v ostatných rokoch- s výnimkou pár značných korekcií výrazne rastú a prekonávajú široký index S&P 500. K tomu pomáhali aj nedávne akvizície firmy, ktoré tým získavajú na hodnote, keďže investori veria, že akvirované produkty dokáže silná technologická firma previesť do globálne úspešných.

Apple aj preto koncom januára oznámila, že v prvom finančnom štvrťroku, ktorý sa skončil 26. decembra, zvýšila čistý zisk medziročne o necelých 30 percent takmer na 29 miliárd dolárov. Štvrťročné tržby prvýkrát prekonali hranicu 100 miliárd dolárov.