Spotreba ropy vo svete rýchlo rastie vďaka doteraz svižnému oživovaniu globálnej ekonomiky z koronakrízy pri rušení najrôznejších reštrikcií spätých s pandémiou. Rekordné úrovne by mala dosiahnuť približne v polovici tohto roka. Dopyt po nafte však trhal rekordy už pred koncom minulého roka, keď je masívne používaná v každej sfére ekonomiky od bežných dieselových automobilov cez rôzne ťažké stavebné stroje až po veľké nákladné lode, dopyt po ktorých vysoko prevyšuje ponuku a prispieva k úzkemu hrdlu logistických reťazcov. Dopyt po rope prevyšuje ponuku, ktorá je kartelom OPEC+ len postupne navyšovaná, navyše aj bez tohto obmedzenia by nedokázala držať krok so spotrebou pre investičný dlh do upstreamu, čo obmedzuje rast produkcie a čo tlačí jej ceny, pochopiteľne, nahor pri rýchlom poklese zásob.

Ešte vypätejší previs dopytu je v prípade rafinérií pri produkcii nafty, keď je jedným z problémov vysoká cena plynu, ktorý sa v chemickom procese používa na odsírovanie ropných derivátov. Skokovitý rast cien plynu, špeciálne v Európe, viedol k obmedzeniu výroby nafty. Navyše, na trhu je nedostatok ľahkej ropy s nízkym obsahom síry, keď krajiny ako Nigéria alebo Angola produkujú na hranici svojich možností. A ťažbu boli schopní zvyšovať najmä Saudská Arábia, Spojené arabské emiráty a Ruská federácia s ťažkou ropou.

Zásoby dieselu v Európe klesali už dávno pred eskaláciou ukrajinského konfliktu. Keď vypukol, stav v Európe sa ešte zhoršil, keď mnohí obchodníci už len z etických dôvodov odmietali nakupovať ruskú ropu alebo mali problémy s jej dopravou a financovaním. Situáciu zhoršoval aj fakt, že Európa nedováža len ropu, ale aj samotnú naftu, rádovo polovicu z 1,5 milióna barelov dennej spotreby z Ruska, a navyše dováža z tejto krajiny aj mnohé ďalšie polospracované deriváty na výroby nafty. Ich akútny nedostatok znamenal obmedzovanie výroby a predaja nafty. Situácia sa dokonca tak vyostrila, že veľkoobchodná cena ropy s okamžitou dodávkou explodovala v jednom momente na 100-násobok normálu, čo ukazuje extrémny nedostatok tohto paliva na starom kontinente.

Veľkí ropní obchodníci dokonca už špekulujú, že ak sa situácia nezlepší, mnohé krajiny by mohli pristúpiť už budúci mesiac k obmedzeniu predaja nafty, čo jej ceny vytlačí do ešte väčších výšin na historické rekordy. Špeciálne, keď Čína, veľký exportér dieselu, obmedzuje predaje a preferuje budovanie zásob pre domáci trh podobne ako Saudská Arábia. Aj preto je maloobchodná cena nafty mnohých európskych krajín ako Rakúsko, Nemecko, Francúzsko či Česká republika už teraz vyššia ako benzínu napriek nižšej spotrebnej dane na ňu. A aj na Slovensku sa rozdiel medzi cenou benzínu a nafty znížil rádovo z 15 centov na menej ako osem centov.

A aby problémov s naftou v Európe nebolo málo, ďalšou výzvou pre ňu môže byť nedostatok repkového oleja a jeho vysoké ceny, ktorý sa povinne primiešava v mnohých krajinách do nafty ako následok zastavenia jeho exportov z Ukrajiny.

Graf 1: Veľkoobchodná cena nafty explodovala nad 1500 dolárov za tonu a prémia za okamžitú dodávku prerazila strop.

/data/MediaLibrary/articles/21044/graf1-velkoobchodna-cena-nafty-explodovala-nad-1-500-dolarov-za-tonu.png