Začiatkom jari sa v Číne začala šíriť ďalšia vlna koronavírusu, podľa oficiálnych štatistík je počet infikovaných na rekordných úrovniach, výrazne vyšší ako v úvode roka 2020. Pri politike nulovej tolerancie koronavírusu to znamenalo, že rozsiahle regióny v Číne museli ísť do lockdownov, aktuálne sa v nich nachádza 45 miest s okolím s rádovo 370 miliónmi rezidentov, čo predstavuje asi štvrtinu čínskej populácie až so 40-percentným podielom na HDP.

Lockdown sa týka aj významných priemyselných centier a logistických uzlov, akým je Šanghaj, populáciou najväčšie čínske mesto s vyše 26 miliónmi obyvateľov. Metropola je domovom najväčšieho kontajnerového prístavu na svete a je aj významným leteckým uzlom. Cez Šanghaj sa exportuje až 7,2 percenta celkového vývozu krajiny a až pätina všetkých kontajnerov.

V meste aktuálne prakticky nič nefunguje, väčšina logistických centier je zatvorených podobne ako tovární, kde sa vyrábajú rôzne súčiastky pre automobilový či elektrotechnický priemysel, limitovaná je aj funkcia prístavu a letiska, pričom 90 percent nákladných automobilov je odstavených. Bude to viesť k obrovskej disrupcii dodávateľských reťazcov, ktoré už vykazovali známky odstraňovania úzkeho hrdla. To sa pretaví do nedostatku vstupných materiálov a súčiastok inde vo svete vrátane Európy či Spojených štátov, čo bude pôsobiť ako intenzívny protivietor ekonomického rastu v nasledujúcich mesiacoch. Tento efekt pritom ostane aj dlho po uvoľnení čínskych lockdownov.

Graf 1: Počet lodí čakajúcich na nakládku/vykládku v Šanghaji v súčasnosti v porovnaní s priemerom minulých rokov.

/data/MediaLibrary/articles/21190/graf-1-pocet-lodi-cakajucich-na-nakladku-vykladku-v-sanghaji-v-sucasnosti-v-porovnani-s-priemerom-minulych-rokov.jpg

Zdroj: Freightwaves.com

Graf2: Čas nakládky/vykládky lodí v Šanghaji prudko rastie

/data/MediaLibrary/articles/21190/graf2-cas-nakladky-vykladky-lodi-v-sanghaji-prudko-rastie.jpg

Zdroj: Freightwaves.com