Okrem toho sa s ním, hoci nie príliš často, obchoduje ako s investičným kovom v podobe zberateľských a investičných mincí, odliatkov a tehličiek, podobne ako zlato alebo striebro. V závere minulého roka jeho cena dokonca predbehla zlato a po dlhých 16 rokoch sa paládium stalo najdrahším kovom na kapitálovom trhu. Tento týždeň jeho cena vystúpila nad hranicu 1 550 dolárov za uncu, čo je o 200 dolárov viac, ako sa v súčasnosti pohybuje cena zlata. Prudké oživenie cien paládia, ktoré pretrváva aj v súčasnosti, nastalo po prevalení emisného škandálu nemeckej automobilky Volkswagen v roku 2015. Paládium ťaží z prechodu ľudí na benzínové motory, kde sa tento kov využíva primárne ako katalyzátor, a z očakávania pribúdania hybridných elektrických vozidiel, kde je tendencia čiastočného pohonu na benzín. To pomáha kovu z veľkej časti ignorovať známky klesajúceho predaja automobilov po celom svete. Zároveň mu hrá do karát tiež environmentálny záväzok veľkých európskych krajín znižovať v najbližších desaťročiach počet naftových automobilov, na čo sa začínajú pripravovať aj svetové automobilky. Nárast v poslednom období našiel oporu predovšetkým v stúpajúcom dopyte, ktorý prevyšuje súčasnú ponuku o jeden milión uncí vďaka vyšším emisným normám a nedostatočnej produkcii. Tento 21-percentný deficit by sa mal v najbližšom období aj naďalej rozširovať, keďže s rastom produkcie to nevyzerá príliš ružovo. Najväčší producent Rusko sa nachádza na hranici svojich produkčných možností v objeme 10 miliónov uncí ročne. Podobne je na tom aj Juhoafrická republika, ktorú okrem iného trápia pretrvávajúce štrajky minimálne 15 ťažobných spoločností. Z dlhodobejšieho hľadiska mu však rozvíjajúca sa elektromobilita môže vziať vietor z plachiet, čo by znamenalo pre cenu opätovný návrat k nižším číslam.

Graf 1: Vývoj ceny paládia v rokoch 1984 – 2019 (v USD za uncu)

/data/MediaLibrary/articles/14902/gef1.pngZdroj: FinancialTimes podľa Thomson Reuters