V lete aukčné siene uviedli tieto výsledky za prvý polrok roku 2020. Predaje v Sotheby’s dosiahli súhrnnú sumu 2,5 miliardy dolárov, to je o 25,3 percenta menej ako za rovnaké časové obdobie vlani. Christie’s oznámila predaje za 1,4 miliardy dolárov, čo je dokonca o 30 percent menej ako vlani, keď za prvý polrok utŕžila 2 miliardy dolárov. Rovnako priemerná cena v prvých dvoch kvartáloch roku 2020 za jednu vydraženú položku klesla zo 130 000 dolárov v roku 2019 na 50 000 amerických dolárov. 

Ešte výraznejšiu zmenu zaznamenal objem predajov z galerijného sektora. Ten za bežných podmienok predstavuje celosvetovo zhruba 60 percent trhu s umením. Podľa odhadov časopisu The Art Newspaper a ekonómky a profesorky z University of Maastricht Rachel Pownall stratia komerčné galérie tento rok až 72 percent svojho obratu, s tým, že to najviac poznamená menšie galérie. 

Čo sa však, nie prekvapivo, tento rok významne zvýšilo, je objem transakcií uskutočnených v rámci online aukcií. Predaje v troch najväčších aukčných domoch Sotheby’s, Christie’s a Phillips sa za prvý polrok roku 2020 vyšplhali na 596,7 milióna amerických dolárov. V roku 2019 to bolo len 168,2 milióna dolárov, a to súhrnne za celý rok. A rovnako podiel obchodov v rámci online prostredia sa zvýšil z 10 percent v roku 2019 na 37 percent v prvej polovici roka 2020. Aj tak však spoločne aukčné siene proklamujú, že po skončení obdobia pandémie sa chystajú vrátiť ku klasickým živým sálovým aukciám. 

Ďalšou zmenou vďaka čiastočnému presunu predajov umenia do online prostredia sú posuny v tradičnom kalendári, ktorý zahŕňal veľké aukcie a slávne veľtrhy. Každoročne v marci vášniví zberatelia umenia a zástupcovia umeleckých inštitúcií vyrazili do Hongkongu, v máji do New Yorku, v júni do Bazileja alebo Londýna atď. Tento rok sa však veľké podujatia rozdrobili na niekoľko menších v online prostredí a vyzerá to, že táto prax by mohla zostať aj do budúcnosti. To môže pomôcť lepšej likvidite umeleckých diel, keďže na veľké podujatia už nebude treba čakať tak dlho. 

Aktuálna situácia tiež maže u aukčných siení zvyčajné rozdelenie kategórií umenia podľa historických období. Napríklad Christie’s tento rok v júni spojila oddelenia zamerané na impresionistov, na moderné a súčasné umenie do jednej sekcie pomenovanej Oddelenie 20. a 21. storočia. Išlo nielen o pochopiteľné krátenie rozpočtu, ale aj o potvrdenie, že povojnové a súčasné umenie hrá čoraz väčšiu úlohu a preberá dominanciu aj nad dlhodobo predajne najúspešnejším moderným umením. Medzitým Christie’s aj Sotheby’s vo svojich aukciách začali kombinovať moderné a súčasné umenie s dielami starých majstrov, prípadne s kostrou Tyranosaura rex, ako si môžete prečítať tu (odkaz: https://www.jet.sk/news/view/t-rex-medzi-umenim). Toto mixovanie ponúkaných položiek z rôznych oblastí a historických období je inšpirované už úspešnou aukciou z roku 2017, kde bolo vydražené najdrahšie dielo v histórii, a to obraz pripisovaný Leonardovi da Vinci Salvator Mundi, ktorý sa vtedy dražil v rámci aukcie súčasného umenia. Podľa Heleny Newman, predsedníčky Sotheby’s Europe a vedúcej impresionistického a moderného oddelenia Sotheby’s, zberatelia práve na toto prepojovanie kategórií veľmi dobre reagujú.

Aj keď sa objemy financií na trhu s umením vplyvom pandémie zmenšili, mnoho zberateľov zostáva umeniu verných. Podľa prieskumu, ktorý spravil Art Basel v spolupráci s UBS v polovici roka, veľa takzvaných „high net worth“ zberateľov zostalo na umeleckom trhu aktívnych. Podľa správy vychádzajúcej z prieskumu si až 92 percent týchto zberateľov kúpilo v prvých 6 mesiacoch roku 2020 umelecké dielo. Ešte zaujímavejšie je, že z 360 respondentov z USA, Spojeného kráľovstva a Hongkongu ich 59 percent uviedlo, že aktuálna situácia u nich záujem o zbieranie umenia naopak ešte zvýšila.