Váš projekt uspel vo veľkej konkurencii nádejných startupistov, ktorí sa prihlásili do súťaže Podnikateľský nápad roka. Trúfali ste si na víťazstvo?

Na víťazstvo sme si, samozrejme, trúfali od začiatku, aj preto sme sa rozhodli prihlásiť sa do súťaže. Lenže potom, čo sme vo finále videli konkurenčné projekty, niekoľkokrát sme zapochybovali, či vyhráme. Keďže konkurencia bola silná počtom aj kvalitou, víťazstvo nás teší o to viac.

Ako ste prišli na nápad analýzy objektov? Pracovali ste v tejto oblasti?

Bolo to v roku 2013. Nápad sa zrodil na základe požiadavky na rýchlo aplikovateľnú Indoor navigáciu pre mobilné telefóny v jednej fabrike. Nízka penetrácia smartfónov v rámci továrne a neexistujúca technológia podobného druhu neumožňovali v danom čase realizáciu tohto projektu. Preto sa zákazka odložila. Následne sme dostali podobnú požiadavku na navigáciu v nákupných centrách a vo výškových budovách. Robili sme mobilné aplikácie so zameraním na outdoorovú navigáciu, CRM, celý systém na generovanie mapových mobilných aplikácií a pod.

V akej oblasti pracujete v súčasnosti?

Časť tímu pracuje v oblasti digitálneho marketingu a vývoja mobilných aplikácií. Ďalší v developingu softvérových biznis a priemyselných aplikácií a časť v implementácii technológií do výrobných procesov.

Ako dlho ste pracovali na tomto projekte?

Možnosti sme začali skúmať už začiatkom roku 2013. Postupne sme sa dostali k rôznym technologickým riešeniam, ktoré predtým neboli možné. O niektorých z nich sme počas roku 2014 chodili prednášať na významné konferencie v rámci mobilného marketingu. A to sme boli prví na Slovensku a v Česku.

Z čoho vznikol názov pre váš projekt – Pygmalios Analytics?

Pygmalios je názov inšpirovaný bájkou o Pygmalionovi, cyperskom kráľovi, ktorý si v predstavách vysníval dokonalú ženu a vytesal ju do podoby sochy. Socha bola preňho natoľko krásna, až sa do nej nešťastne zamiloval. Jedného dňa sa nad ním zľutovala bohyňa Afrodita, vdýchla soche život a ona jeho lásku opätovala. Pygmalios Analytics teda znamená svet neživých vecí okolo nás, ktorým chceme vdýchnuť život a následne ich analyzovať. Inak povedané zbierať údaje o neživých predmetoch a o prostredí okolo nás.

Ako ste sa dozvedeli o Podnikateľskom nápade roka?

Už z minulých rokov sme vedeli, že takáto súťaž existuje. O vyhlásení tretieho ročníka sme sa dozvedeli na podnikateľskom portáli podnikajte.sk.

Zaujal vás aj niektorý z konkurenčných projektov finalistov a čím?

Oxypole pre praktickosť zdanlivo jednoduchého nápadu, ktorý pomôže mnohým ľudom v rekreačnom potápaní. RFID, keďže máme v pláne používať aj niektoré z dostupných foriem aktívnych RFID. Claude, lebo mali peknú prezentáciu a sami sme podobné nástroje používali. 

Čo by ste radili tým, ktorí si myslia, že prišli na prevratný projekt, ale nevedia, čo s ním ďalej? 

Netreba ho držať v zásuvke, ale začať o ňom hovoriť so správnymi ľuďmi. Nikdy neviete, kam vás ten rozhovor nakoniec posunie alebo koho s podobným zameraním spoznáte. V súčasnosti vznikajú rovnaké alebo podobné nápady rýchlo a v rôznych kútoch sveta. Takže bez peňazí a bez partnerov je oveľa ťažšie a zdĺhavejšie presadzovať ich v praxi. 

Myslíte si teda, že získať externé financovanie je pre startupistov prospešné?

Dnes sa deje všetko veľmi rýchlo. Všetko je globálne. Kto má prístup k rýchlemu financovaniu či k partnerovi, ktorý má vybudované kontakty na iných trhoch, je vo výhode. Nehovoriac o tom, že oproti USA, kde sa deje všetko ešte rýchlejšie, je EÚ trh s nápadmi asi ešte vo väčšej nevýhode. Zoberte si taký HopinTaxi. Ak by začínal v USA, možno by to bola úspešnejšia aplikácia ako UBER, ktorý je tým istým, no keďže začínal na americkom trhu, teraz je už z neho miliardový biznis.

Ako hodnotíte spoluprácu s J&T Ventures?

Pozitívne! Už po prvých minútach vedeli, kde by sa mal produkt umiestňovať, či a ako ho treba škálovať. S čím ho vedia prepojiť, s čím by sa mohol podporovať v rámci firiem, či a kde vidia jeho prípadné slabiny. Páči sa nám, že to nie je len záležitosť peňazí, ale aj spolupráca so silným partnerom a navyše v podobe príjemných ľudí, ktorí rozumejú biznisu. Ide o skutočné „smart money“:)

Viete dnes povedať, akú budúcnosť by ste si predstavovali pre váš projekt?

Aby sa jedného dňa stal globálne známym a etablovaným produktom.

Video, ktorým sa projekt Pygmalios Analytics prihlásil do súťaže Podnikateľský nápad roka 2014