Nepretržitý let zo Sydney do Londýna – čo predstavuje polovicu cesty okolo planéty – sa posunul o míľový krok vpred, keď najlepší tvorcovia lietadiel presvedčili spoločnosť Qantas Airways, že dvadsaťhodinová linka môže byť naozaj skutočnosťou.

Rok potom, čo Alan Joyce, generálny riaditeľ spoločnosti Qantas, verejne vyzval spoločnosti Boeing a Airbus, aby navrhli lietadlo schopné absolvovať priamy let zo Sydney do Londýna alebo do New Yorku, najnovšie uviedol, že sa im to podarilo.

„Trúfame si potvrdiť, že máme lietadlo, ktoré to reálne dokáže,“ povedal Joyce v oficiálnom rozhovore Qantas.

Projekt Sunrise, ako Qantas tento svoj plán a projekt nazýva, zahŕňa konfiguráciu lietadla tak, aby mohlo lietať s asi 300 cestujúcimi a s ich batožinou ďalej ako ktorákoľvek ďalšia pravidelná linka a aby zároveň dokázalo čeliť neočakávaným bočným vetrom či núdzovým situáciám. Ak sa prvé lety ukážu ako životaschopné už do roku 2022, ihneď by mohli nasledovať priame spojenia z veľkých miest v Severnej a Južnej Amerike, Európe či v Afrike priamo do Austrálie.

/data/MediaLibrary/articles/13976/1x-1.jpgzdroj: Qantas

Spoločnosť Qantas a výrobcovia snívajú o najmodernejších interiéroch kabín, ktoré budú poskytovať dostatok komfortu na prežitie takých maratónskych letov. „Existuje priestor na zabudovanie lôžok, zariadení na starostlivosť o deti či dokonca aj na posilňovanie,“ povedal Joyce a uzavrel, „snažíme sa premýšľať inak ako doteraz. Mohli by sme využiť priestor na ďalšie aktivity ako cvičenie, bar, kuchárske priestory, spacie plochy? To všetko sú dnes otázky, s ktorými si trúfame popasovať sa. Spoločnosti Boeing a Airbus boli skutočne dosť kreatívne s vlastnými nápadmi.“

Qantas nateraz prehodnocuje možnosti nových lietadiel Airbus A350 a Boeing 777X. S definitívnou objednávkou by mala spoločnosť prísť budúci rok a, ako uviedol Joyce, nateraz žiadny z výrobcov nie je lepší. „Pozeráme sa na všetky možnosti splnenia požiadaviek projektu Sunrise, ale nemôžeme sa vyjadriť k detailom našich diskusií s Qantasom," povedal Airbus. Boeing uviedol – „sme presvedčení, že môžeme splniť požiadavky zákazníka z hľadiska rozsahu a spôsobilosti“.

Ostatné letecké spoločnosti sa tiež pozerajú na veľmi dlhé lety. Spoločnosť Singapore Airlines opäť spustí svoju službu nonstop do New Yorku už 11. októbra s Airbusom A350-900 s dlhým doletom. Táto 19-hodinová trasa tak predbehne linku Doha-Auckland spoločnosti Qatar Airways, dnes považovanú za najdlhší let na svete.

Projekt Sunrise však ide ešte ďalej. Trasy sú také dlhé, že spoločnosť Qantas potrebuje nové povolenia regulačných orgánov, ako aj dohody s pilotmi. Lenže Joycea to neodrádza: „Som si istý, že sa tam dostaneme a že v roku 2022 budeme mať lietadlá, ktoré náš cieľ splnia.“