Čína je najväčším svetovým trhom s autami. Ročne sa ich tam predá viac ako 20 miliónov. Očakáva sa, že v krajine v budúcnosti výrazne porastú aj predaje elektrických vozidiel, a západné značky sa tam snažia presadiť. Tesla začala v januári dodávať čínskym zákazníkom svoj Model Y z továrne v Šanghaji. A Volkswagen plánuje čoskoro spustiť dodávky z dvoch nových čínskych závodov zameraných na elektrické vozidlá.

Čína začína v tejto oblasti expandovať aj mimo svojich hraníc. Kalifornská firma Faraday Future dostala na konci januára veľkú finančnú injekciu od čínskej automobilky Geely. Okrem nej do spoločnosti, ktorú niektorí odborníci považujú za novú Teslu, investovali viaceré štátne spoločnosti nielen z Číny, ale aj z USA a Európy. Dokopy 30 inštitúcií investovalo do Faraday Future miliardu dolárov.

A nejde len o elektrické vozidlá. Nemecká automobilka Daimler dosiahla vďaka čínskemu trhu nečakane dobré výsledky za rok 2020. Šéf Daimleru Ola Källenius sa vyjadril, že pozviechanie sa jeho spoločnosti v Číne je takmer „príliš dobré na to, aby to bola pravda“.

Prvý elektrický Mustang

Ford sa tiež snaží vyťažiť z toho, že čínska ekonomika sa zotavuje, a čínska vláda tlačí na to, aby na cestách bolo viac elektrických áut. Dlhé roky sa mu v Číne totiž nedarilo. V roku 2019 spustil stratégiu Ford China 2.0, ktorá sľubovala viac áut prispôsobených miestnym požiadavkám. Vlani v marci spustili predaj prvého vozidla značky Lincoln vyrobeného v Číne, no oproti porovnateľnej konkurencii ostali len malým hráčom.

To by mal teraz zmeniť prvý „čínsky“ Mustang. Doposiaľ boli športiaky tejto značky dostupné len ako drahý import. E-Mach je vo viacerých smeroch unikátny. Je to prvé elektrické vozidlo, ktoré dostalo ikonické meno Mustang, a zároveň je to skôr SUV ako klasické športové auto.

/data/MediaLibrary/articles/18900/mustang-e-mach-3.jpgZdroj: Ford.com

/data/MediaLibrary/articles/18900/mustang-e-mach-1.jpgZdroj: Ford.com