Šéf Tesly Elon Musk spustil na Twitteri debatu, v ktorej sa pýtal ľudí, čo by mohla firma zlepšiť. Popri odpovediach iných ľudí potom napísal, že Tesla chystá nový Model Y a po ňom príde na rad aj pick-up s otvorenou ložnou plochou vzadu.

„Základný dizajn a technické riešenia som mal v hlave takmer päť rokov. Neviem sa dočkať, kedy ho skonštrujeme,“ napísal Musk o pick-upe. Tento typ áut je v USA osobitne populárny. Kombinovaný predaj pick-upov od troch najväčších výrobcov dosiahol 90 miliárd dolárov. Dopyt po nich za 12 mesiacov rástol aj napriek tomu, že záujem o iné kategórie klesal.

To, že Tesla chystá takúto novinku, naznačili už pri prezentácii kamióna v novembri. Na jednom z obrázkov mal totiž nákladiak vzadu naložený práve pick-up. Podľa Muska bude o niečo väčší ako populárny Ford F-150, ktorý sa aktuálne vyrába s dĺžkou 5,3 až 6,3 m. Dôvodom väčších rozmerov majú byť isté prelomové technické prvky, o ktorých však šéf Tesly zatiaľ nechcel prezradiť nič bližšie.

Musk však aspoň krátko napísal o iných novinkách, ktoré pri výrobe chystajú. Sľúbil stierače, ktoré automaticky menia rýchlosť, podľa toho, koľko vody je na čelnom skle. Viaceré iné automobilky pritom takéto riešenie už ponúkajú. Hovoril tiež o výrazne lepších mapách a navigačnom softvéri a tiež o internetovom prehliadači na dotykovej obrazovke v autách Tesla. Ten súčasný totiž podľa mnohých používateľov veľmi nefunguje. Posledným detailom budú „disko svetlá“ - vnútorné osvetlenie, ktoré bude meniť intenzitu podľa rytmu hudby.

/data/MediaLibrary/articles/12719/semi-front-profile.0.jpgzdroj: Tesla.com

Šéf Tesly tiež opätovne pripomenul už dávnejšie prisľúbený Model Y. O tomto aute nie je zatiaľ veľa známe, okrem toho, že bude vychádzať z rovnakej platformy ako Model 3. Hovorí sa, že by to mal byť podobný crossover, ako Model X s krídlovými dverami, iba lacnejší.

Straty a sklzy

Ako však pripomína BBC, všetky tieto plány kontrastujú s aktuálnymi výkonmi Tesly. V novembri firma ohlásila doteraz najväčšiu štvrťročnú stratu – 619 miliónov dolárov. Zároveň priznala, že dodávky a výroba Modelu 3 sú oproti plánu v sklze niekoľko mesiacov. Odôvodnila to problémami s batériami a zváraním ocele. Bloomberg vzápätí varoval, že ak Tesla nespomalí svoje straty, v roku 2018 sa jej jednoducho minú peniaze.

Tesla doteraz vyrobila okolo 250 000 áut. Základným typom je Model S, ktorý sa vyrába od roku 2012. Do Európy ho začali dodávať o rok neskôr. V závislosti od verzie má dojazd 400 až 540 km.

/data/MediaLibrary/articles/12719/roadster-front-58.jpgzdroj: Tesla.com

Nasledoval Model X, ktorý začali zákazníkom dodávať v roku 2015. Tento crossover uvezie 5 až 7 ľudí. Má dvere, ktoré sa otvárajú nahor a pripomínajú krídla. Dlhší čas sa chystalo menšie a lacnejšie auto, ktoré napokon dostalo označenie Model 3. Musk pôvodne chcel Model E, tento názov však má registrovaný Ford. Po tom, čo sa do výroby dostane aj chystaný Model Y, budú sa všetky autá od Tesly písať ako S 3 X Y. Už je jasné, prečo chcel Musk Model E?

Kamión aj športiak

Okrem týchto základných áut ohlásila Tesla pred mesiacom aj elektrický kamión, ktorý by mal prísť do výroby v roku 2019. Jeho dojazd má byť 800 km a z nuly na stovku zrýchli za 5 sekúnd, čo je trikrát vyššie zrýchlenie ako pri dieselovom kamióne. Musk chce pre ne vybudovať sieť rýchlonabíjačiek, vďaka ktorým by tento typ bol atraktívny aj pre dopravcov na veľké vzdialenosti.

Ďalšia novinka je z úplne iného súdka. Roadster by sa mal objaviť v roku 2020 a je to plnohodnotné športové auto. Z nuly na 100 km/h zrýchli za 1,9 s a jeho maximálna rýchlosť bude 400 km/h. Bude mať tri elektrické motory a dojazd 1000 km. Cena bude od 200 000 do 250 000 dolárov.