V polovici mája tohto roku sa v aukčnej sieni Sotheby’s v New Yorku začalo vzrušene diskutovať. Po jedenásťminútovom boji padol nový Basquiatov rekord. Za jeho nepomenovaný obraz z roku 1982 nový kupec zaplatil 110,5 milióna amerických dolárov. Pritom bol prekonaný aj rekord v sume zaplatenej za amerického autora a išlo o druhú najvyššiu sumu za umelecké dielo súčasnosti.

Zatiaľ čo v aukčnej sieni to vrelo, svojím prírastkom do zbierky sa nový majiteľ obrazu pochválil na sociálnej sieti Instagram. Stal sa ním japonský zberateľ a zakladateľ gigantu Start Today a virtuálnej mailovej platformy ZOZOTOWN Yusaku Maezawa. „Keď som sa s touto maľbou stretol po prvý raz, veľmi ma to oslovilo a bol som vďačný za svoju lásku k umeniu,“ napísal na Instagram japonský kupec. „Chcel by som sa s touto skúsenosťou podeliť s toľkými ľuďmi, ako to len je možné.“

Basquiatov obraz však v Maezawovej zbierke nebude ojedinelý. Vlani na aukcii v newyorskej Christie‘s Japonec vytvoril aj predchádzajúci umelcov rekord, keď za jeho dielo zaplatil 57,3 milióna amerických dolárov. Obidva obrazy má Maezawa v pláne vystaviť v privátnom múzeu, ktoré chce vybudovať vo svojom domovskom meste Chiba v Japonsku.

Aj vďaka tomuto predaju je aktuálne veľmi dobrý čas vlastniť dielo Jeana-Michela Basquiata. Slávny umelecký veľtrh Art Basel je práve plný prác tohto umeleckého rebela. Mnohé z jeho diel, ktoré možno aktuálne na Art Basel vidieť, sa v posledných piatich rokoch objavili na dražbách za oveľa nižšie ceny. Jeho rekordné aukčné výsledky však prudkú vzostupnú trajektóriu trhu s Basquiatovými dielami urýchlili. 

Kto teda bol Jean-Michel Basquiat? Preslávil sa už ako neformálny grafiti umelec s pseudonymom SAMO©, keď po stenách v kultúrnom letovisku Lower East Side na Manhattane koncom sedemdesiatych rokov minulého storočia písal enigmatické epigramy. V osemdesiatych rokov 20. storočia začal postupne vystavovať svoje neoexpresionistické obrazy v galériách a v múzeách nielen na domácej, ale aj na medzinárodnej scéne. Známe Whitney Museum of American Art mu už v roku 1992 usporiadalo veľkú retrospektívnu výstavu.

Basquiat sa vo svojej tvorbe zameriaval na „sugestívne dichotómie", ako je bohatstvo verzus chudoba, integrácia verzus segregácia a vnútorné a vonkajšie skúsenosti. V knihe z roku 2005 s názvom The Defining Years: Notes on Five Key Works from the book Basquiat autor Fred Hoffman jeho umenie komentuje takto: „Basquiat použil pri svojich obrazoch spoločenský komentár ako odrazový mostík k hlbším pravdám o jednotlivcovi, ako aj útok na mocenské štruktúry a na systémy rasizmu, zatiaľ čo jeho poetika bola akútne politická a priama vo svojej kritike kolonializmu a podpory triedneho boja.“ Umelec zomrel vo veku 27 rokov na predávkovanie heroínom.

Aké jeho obrazy teda môžeme aktuálne nájsť na veľtrhu Art Basel? Napríklad obraz Baby Boom z roku 1982, ktorý má cenovku 35 miliónov dolárov. Tento ručne tiahnutý triptych je najdrahším Basquiatovým dielom na veľtrhu. Dielo sa objavilo na verejnosti po 16 rokoch, čo bolo ukryté v súkromnej zbierke. Cena 35 miliónov dolárov predstavuje nárast o viac ako 2 900 % vzhľadom na posledný verejný predaj, keď ho v roku 2001 spoločnosť Philips kúpila za 1,16 milióna dolárov.

/data/MediaLibrary/articles/11748/baby-boom.jpgZdroj: artnet

Druhý najdrahší Basquiatov obraz na veľtrhu sa volá Traja delegáti a rovnako pochádza z umelcovho úspešného a plodného roku 1982. Motív sa vzťahuje na výlet Basquiata, keď bol ako mladý chlapec v OSN, aby navštívil priateľovho otca. Hoci farebná paleta tohto diela je menej živá ako rekordná práca v Sotheby's alebo dielo Baby Boom, ide o jeho najžiadanejší motív – a to hlavy. Obraz je tiež jedným z mála diel vytvorených v roku 1982, ktorý v sebe nemá žiadny text. Naposledy sa toto dielo objavilo na aukcii spoločnosti Christie's v Londýne, kde bolo vydražené v prepočte za viac ako 7, 5 milióna dolárov.

/data/MediaLibrary/articles/11748/three-delegates.jpgZdroj: artnet

Tretiu pomyselnú priečku rebríčka najdrahších Basquiatových obrazov na Art Basel obsadilo dielo Untitled (Solanamum) z roku 1984 ocenené na 14 miliónov dolárov. Nejde o typický Basquiatov rukopis. Tváre, ktoré sa objavujú v hornej polovici maľby, sú oveľa doslovnejšie, ako je pre tohto umelca zvyčajné. „Tváre sú namaľované z profilu a je to takmer, akoby z nich zostupovala tá ľahko identifikovateľná maskovacia forma – akoby odhaľoval svoj vnútorný proces,“ uviedla o diele Valerie Carberry z galérie, ktorá toto dielo ponúka na veľtrhu. 

/data/MediaLibrary/articles/11748/solanamum.jpgZdroj: artnet