Plavidlo má označenie Q30 a uvezie osem ľudí. Poháňa ho elektrický motor, s ktorým môže mať dosah 80 námorných míľ (148 km). Poháňa ho elektrický systém Oceanvolt, predtým používaný ako záložný motor pre plachetnice. Konštruktéri si však dali záležať nielen na nulových emisiách pohonu, ale aj na čo najnižšej hlučnosti. Pohonný systém pracuje s nízkym napätím, preto má relatívne malé otáčky a je teda tichší ako iné motory. Hriadeľ lodnej skrutky ide priamo do motora, neprechádza žiadnym reduktorom, čo tiež znižuje hlučnosť. Tvar trupu je tiež navrhnutý tak, aby loďka vytvárala čo najmenšie vlny a tým aj hluk.

Obmedzený dosah

Čln je dlhý 9 metrov a na palube má štyri sedačky so stolíkom. Za nimi sú ešte dve ležadlá na opaľovanie. Vpredu je v podpalubí kajuta, kde sú ďalšie sedačky, umývadlo, skrinky či rádio. „Chceme, aby si posádka užila aj cestu, nielen cieľ,“ tvrdí helsinská spoločnosť. „Staviame sa do pozície Tesly na moriach,“ vyhlásil jej obchodný riaditeľ Joakim Hilder a sebavedome dodal, „ibaže v porovnaní s Teslou je náš elektrický pohonný systém robustnejší a odolnejší, ako bol v ich prvých autách.“

/data/MediaLibrary/articles/13852/l-1.jpgzdroj: Q-Yachts

Plavidlo však nie je určené pre žiadnych pretekárov. Elektrický motor síce poskytuje tichý chod, ale zároveň obmedzuje rýchlosť a dojazd člna. Cestovná rýchlosť je 9 uzlov (17 km/h) a v takom prípade má Q30 dojazd 148 km. Maximálna rýchlosť je 15 uzlov (28 km/h) a vtedy je dojazd len 40 námorných míľ (74 km). Základná zostava batérií umožňuje päť hodín plavby. Možno však pridať ešte jednu zostavu batérií a vtedy má loďka dvojnásobnú výdrž.

Cena zatiaľ neznáma

Trup a palubu vyrobili z ľahkých materiálov – z vinylovej živice a z laminátu. Čln nemá žiadne klasické prístroje – za kormidlom a za pákou ovládania rýchlosti je zabudovaný iPad, ktorý poskytuje navigáciu prostredníctvom interaktívnej mapy. Umožňuje tiež ovládanie niektorých prvkov vybavenia, napríklad osvetlenia.

Dva dôležité detaily si však firma Q-Yachts zatiaľ nechala pre seba – kedy bude čln v predaji a koľko bude stáť.

/data/MediaLibrary/articles/13852/l-4.jpgzdroj: Q-Yachts