Kým mnohé svetové automobilky riešia emisné problémy a snažia sa vyjsť zo súčasnej zelenej éry s čistou kožou, tvorca elektrických vozidiel má iné starosti.

Automobily spoločnosti Tesla už totiž prekonali svoju nevýraznú mladosť, keď ako technologické skvosty na štyroch kolesách boli len pre skupiny vyvolených. Dnes chce Tesla dospieť vo veľkom. S novými modelmi a s ambicióznymi plánmi priblížiť sa k masám spoločnosť najnovšie hľadá financie na ich realizovanie. Čo všetko to znamená a najmä ako na vec pozerá finančný svet?

„Masový“ model

Prednedávnom totiž spoločnosť Tesla prišla s vyjadrením, že do verejnej ponuky opätovne uvedie akcie v hodnote viac ako 1,4 miliardy dolárov. Potrebuje ich na urýchlenie svojich ambicióznych plánov. Chce z nich dobudovať najmä továreň na produkciu modelu Tesla 3. Určitý balík akcií pritom predáva aj zakladateľ firmy a jej šéf Elon Musk. On, naopak, potrebuje prostriedky na zaplatenie daní.

Spoločnosť o tom informuje v správe pre médiá a tento krok podporuje argumentom, že chce nasýtiť obrovský dopyt po novom „masovom“ modeli.

Polmiliónová méta

/data/MediaLibrary/articles/9424/tesla-3-2.jpgZdroj: Tesla Motors„Pre obrovský dopyt, ktorý sme zaznamenali s uvedením modelu Tesla 3, musíme zrýchliť dobudovanie továrne v Nevade, ktorá bude slúžiť na fabrikovanie tohto modelu. Ako sme už avizovali akcionárom, cieľom je priniesť nový model na trh do konca roku 2017 a dosiahnuť métu pol milióna vyrobených vozidiel už v roku 2018 namiesto roku 2020,” uvádza spoločnosť Tesla v tlačovom výstupe.

S predstavovaním svojich veľkolepých plánov už má skúsenosti a zvláda ich majstrovsky. Podľa vyššie uvedeného pravidla sa tak snaží niečo zo svojho koláča uvoľniť novým investorom, aby nakoniec mohla zarobiť. Prerod elektrickej automobilky na masovú značku sa totiž môže zdať rozumným investičným krokom. O Teslu, značku a o povedomie elektrických vozidiel je čoraz väčší záujem, a preto Musk prichádza s týmto plánom v najlepšom čase. Jedna vec však je marketing a druhá finančná realita.

Investori spozorneli

Investori sú totiž k plánom Tesly naďalej trochu skeptickí. Akcie spoločnosti s úpisom akcií len mierne pozastavili výrazný prepad hodnoty značky v nedávnych mesiacoch, ale niekdajšie ceny nebude vôbec jednoduché dobehnúť.

Dôvodov je hneď niekoľko. Továreň, kde chce Elon Musk masovo vyrábať tretí model, je v súčasnosti dokončená len na zhruba desať percent. Cieľ zvýšiť produkciu zo súčasných 50- až 60-tisíc áut ročne až na pol milióna je veľmi riskantný. Zároveň sľubný potenciál rastu firmy stojí na hrane. Tesla 3 totiž už dnes eviduje 465-tisíc predobjednávok aj so zloženou tisícdolárovou zálohou. Aby však mohla Tesla zvýšiť produkciu na požadovaného pol milióna ročne, potrebuje oveľa viac kapitálu. Bude totiž musieť kupovať a modernizovať svoje stroje a výrobné zariadenia. Inými slovami, všetko snaženie a zvyšovanie kapitálu nakoniec nemusí na zdarné dosiahnutie cieľov stačiť.

Analytici okrem iného upozorňujú aj na fakt, že Elon Musk v súčasnosti prepája značku Tesla s rôznymi drahými topmanažérmi. To môže niesť riziko poklesu akcií. Chvíľu totiž potrvá, kým sa noví inžinieri zabehnú, a čo je pre investorov najdôležitejšie, aj potvrdia, že Tesle dokážu pomôcť splniť objednávky.

Bude to stačiť?

/data/MediaLibrary/articles/9424/tesla-model-3-4.jpgZdroj: Tesla MotorsPráve množstvo predobjednávok na automobily Tesla 3 je ohromujúce, a ak sa automobilke nepodarí splniť očakávania zákazníkov, objednávky môžu byť zrušené. Firma bude musieť zálohy v plnej miere vrátiť. Viacerí analytici tak zastávajú názor, že riziko poklesu kurzu akcií je vyššie ako potenciál rastu.

V súčasnosti sa podarilo akciám po zverejnení plánov zvýšiť hodnotu, ale o výraznom náraste nemožno hovoriť. Otázkou preto zostáva, či finančná injekcia z predaja akcií bude dostatočne veľká. Musk pripustil aj možnosť, že Tesla bude v budúcnosti nútená siahnuť k získavaniu finančných prostriedkov inými spôsobmi, akým je napríklad takzvaný fundraising. Ten však môže výrazne ovplyvniť dopyt po elektromobiloch.

Je to preto vabank. Ak sa dopyt nepotvrdí, Tesla môže mať problém získať ďalšie prostriedky.

Čo ak vyhrá Trump

V ostatných šiestich rokoch pritom automobilka už predajom akcií a dlhopisov získala zdroje v celkovej hodnote okolo 4,5 miliardy dolárov.

Spoločnosť Tesla predstavila model 3 koncom marca tohto roku. Vozidlo uviedla s počiatočnou cenou zhruba 35-tisíc dolárov. V súčasnosti produkuje dva modely na elektrický pohon – sedan model S a športovo-úžitkové vozidlo model X, ktorý sa začal predávať v septembri minulého roka. Pred modelom S vyrábala Tesla ešte športový roadster, jeho výrobu však v roku 2012 ukončila.

Ako poznamenávajú viacerí americkí analytici, mnohé ešte môže ovplyvniť aj prípadné zvolenie Donalda Trumpa do prezidentského úradu. Jeho plánom je totiž aj zrušiť štátnu dotáciu na elektromobily. Tesla tak rozhodne ešte nevyhrala.