V Nórsku tento týždeň prvýkrát otestovali vo vzduchu stroj Alpha Electro G2, ktorý postavila slovinská firma Pipistrel. Je to maličké lietadielko, do ktorého sa zmestia len dvaja pasažieri. A tí rozhodne neboli hocijakí – pilotoval osobne nórsky minister dopravy Ketil Solvik-Olsen a pasažierom bol Dag Falk-Petersen, šéf firmy Avinor, ktorá spravuje väčšinu nórskych letísk. Ich let bol len krátky, podľa plánu párkrát obleteli letisko v Oslo a bezpečne pristáli.

Takáto významná účasť na prvom skúšobnom lete je plne pochopiteľná. Nórsko je už teraz krajinou s najväčším podielom elektrických áut a rovnaký druh pohonu chce presadiť aj v leteckej doprave. V roku 2025 chce spustiť komerčné lety elektrických lietadiel a do roku 2040 majú byť takéto stroje povinné na všetkých vnútroštátnych linkách krátkeho dosahu – s dĺžkou letu do 1,5 hodiny. Lietadlá sa v krajine využívajú na dopravu na množstvo malých ostrovov a elektrické stroje sú tiež ideálne pre krátke „skoky“ ponad fjordy, ktoré inak treba zdĺhavo obchádzať po ceste po pobreží.

Uvezie dvoch ľudí

Malý Pipistrel Alpha Electro má motor s výkonom 50 kW. Jeho batéria má kapacitu 21 kWh, čo je dosť na to, aby vydržalo vo vzduchu približne hodinu. Dolet je pri súčasných možnostiach 130 km. Prázdne lietadielko má hmotnosť 350 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 550 kg. To znamená, že okrem dvoch ľudí sa doň už veľa nezmestí.

/data/MediaLibrary/articles/13645/pipistrel.jpgzdroj: Pipistrel.si

Tieto parametre však nie sú smerodajné. „Ukazuje to, že komerčné služby využívajúce elektrické lietadlá nie sú vzdialenou víziou budúcnosti, ale možno ich reálne dosiahnuť v priebehu niekoľkých rokov,“ povedal minister Solvik-Olsen.

„Elektrické lietadlá výrazne zmiernia ekologické dopady leteckého priemyslu,“ dodal jeho pasažier Falk-Petersen. „A nielen to. Lietanie bude lacnejšie, pretože prevádzkové náklady viacerých typov lietadiel budú výrazne nižšie, čo ovplyvní ceny leteniek,“ zdôraznil Falk-Petersen.

Vyvíjajú väčšie

Možnosti súčasných elektrických lietadiel významne limituje vysoká hmotnosť batérií a obmedzený dolet. To by sa však mohlo zmeniť v najbližších rokoch so zavedením nových technológií, na ktorých sa momentálne pracuje.

Veľké dopravné lietadlo, ktoré bude využívať elektrický pohon, vyvíja napríklad Airbus v spolupráci s firmami Siemens a Rolls-Rpyce. Štvormotorový stroj BAe-146 dostane v prvej fáze jeden elektrický motor, ostatné tri zostanú prúdové. V ďalšej fáze vývoja má mať už dva elektrické motory a dva prúdové. Bude mať teda hybridný pohon. Na to, aby mal všetky štyri motory elektrické, je však tento stroj príliš veľký a ťažký.