Prvý veľtrh CES (Consumer Electronics Show) sa konal v roku 1967 v New Yorku. Odvtedy sa konával vo viacerých mestách v zime aj v lete. Od roku 1998 sa koná vždy len raz do roka v januári v Las Vegas. Tento ročník je jubilejný dvadsiaty v aktuálnom formáte.

Kým v roku 1967 bolo na veľtrhu 100 vystavovateľov a najväčším hitom boli vreckové rádiá a televízory s integrovanými obvodmi, teraz sa v Las Vegas zišlo 600 vystavovateľov a predvádzali prístroje s umelou inteligenciou, elektrické autá aj lietajúce taxíky.

Nechýbali však ani televízory. Len za tie roky prešli výrazným vývojom. LG napríklad previedlo prvý ultratenký televízor, ktorého obrazovka sa dá zrolovať ako roleta. Je ukrytá v nízkej podlhovastej škatuli a po zapnutí sa vysunie. Nejde pritom o žiadny malý experimentálny prístroj, tento televízor má uhlopriečku 165 cm. Obrazovku možno napríklad ráno po zobudení vysunúť len čiastočne a ukazuje aktuálne informácie o počasí, presný čas a kalendár. Dá sa prepnúť na prehrávač hudby, a až keď chcete pozerať televíziu, vysunie sa úplne. Ide predbežne len o prototyp, LG zatiaľ neuvažuje o sériovej výrobe a o predaji. Dôvodom budú zrejme aj vysoké náklady na túto technológiu.

Samsung vo Vegas predviedol obrovský televízor s príznačným názvom The Wall (Stena). Má uhlopriečku 396 cm a je zostavený z modulov. To znamená, že zákazník si bude môcť objednať televízor s takými rozmermi a s tvarom, akým bude chcieť. To je však zatiaľ otázkou budúcnosti. Hoci Samsung plánuje dať televízor do predaja, nezverejnil zatiaľ ani cenu. Isté je len to, že nebude nízka.

Smart auto

V posledných rokoch sa na CES sústreďujú aj výrobcovia elektrických áut. Veľkú pozornosť vzbudilo smart auto Byton, ktorého koncept pripravili bývalí zamestnanci Apple a BMW s finančnou podporou investorov z Číny. Byton symbolizuje slová Bytes on Wheels, teda bajty na kolesách. Znamená to, že pri tomto auto konštruktéri nevyužívajú elektrickú energiu primárne na pohon, ale sústreďujú sa na jeho digitálnu výbavu. V interiéri dominuje dotykový displej cez celú šírku prístrojovej dosky. Cez deň žiari nabielo, po zotmení sa stlmí, aby neodvádzal pozornosť. Ďalší dotykový displej je na volante a dva sú na zadnej strane predných sedadiel, kde sú k dispozícii pasažierom vzadu.

/data/MediaLibrary/articles/12774/byton-1.jpgzdroj: Byton

Auto má aj autonómny režim, v tom prípade sa dajú predné sedadlá pootočiť tak, aby pasažieri mohli spolu lepšie komunikovať. Pri natočení predných sedadiel nabok majú aj cestujúci vzadu dobrý výhľad na veľký predný displej. Aj napriek tomu, že veľa energie potrebuje digitálna výbava, ani z motorickej stránky nie je Byton úplne od macochy. Z nuly na stovku zrýchli za slušných 5 sekúnd. Cena auta sa odhaduje na 45 000 dolárov, vozidlo však bude ešte potrebovať nabíjaciu infraštruktúru. Tvorcovia Bytonu dúfajú, že sa dohodnú s Teslou na spoločnom využívaní jej nabíjacích staníc.

Dron ostal na zemi

Okrem áut však CES priťahuje aj tvorcov lietajúcich strojov – a už dávno nejde len o malé drony. Vo Vegas mali predviesť prototyp dronu pre cestujúcich. SureFly však z bezpečnostných dôvodov ostal na zemi. V čase naplánovaného debutu totiž pršalo a dron nemá certifikát na lietanie v daždi. Budúcnosť dopravy sa teda o niečo odkladá. Stroj, ktorý má na štyroch ramenách osem vrtúľ, uvezie dvoch ľudí. Zatiaľ je to pilot a jeden cestujúci, ale neskôr má lietať aj plne autonómne. Má hybridný dieselelektrický pohon, s ktorým má dosah okolo 110 km.

/data/MediaLibrary/articles/12774/byton-2.jpgzdroj: Byton

Okrem počasia neposlúchal ani robot Cloi od LG, ktorý má slúžiť na ovládanie smart domov. Počas prezentácie však opakovane odmietol plniť rozkazy. Na nástup umelej inteligencie si tak tiež ešte chvíľku počkáme, hoci inak bola na CES prakticky všadeprítomná. Ako príklad môžeme uviesť cestovný kufor Forward CX-1. Dokáže sa sám pohybovať na kolieskach a udržiavať rovnováhu. Svojho majiteľa vyhľadá pomocou kamery (vie rozoznať tvár) alebo prostredníctvom náramku. V hoteli alebo na letisku sa k vám teda sám prihlási, nemusíte ho hľadať. A navyše ušetríte na prepitnom pre nosiča.