Tento ťah vyšiel Elonovi Muskovi dokonale. Jeho spoločnosť SpaceX prvýkrát vyskúšala najvýkonnejšiu raketu súčasnosti Falcon Heavy. Keďže išlo o testovací let, nikto nechcel riskovať umiestnenie nejakého cenného nákladu na palubu. Vypustiť ju len tak by však bola škoda. A tak sa na rakete vydalo do vesmíru auto ďalšej Muskovej spoločnosti Tesla.

Nie hocijaké auto, ale jeho vlastný kabriolet Tesla Roadster. Tento typ sa vyrábal v rokoch 2008 až 2012. E. Musk už dávnejšie povedal, že práve týmto autom jazdieva do práce. Teraz ho poslal na najdlhšiu cestu, na akú sa kedy pozemské auto vydalo.

Muskova Tesla sa tak zaradila do dlhého zoznamu vecí, ktoré ľudstvo do kozmu poslalo. Buď slúžili na výskum, ako Lunochod či sondy na Marse, alebo len na marketing či na zábavu, ako pizza či golfová loptička. Utorkový štart je niečo medzi tým, hoci auto trochu zatienilo ten najväčší úspech, ktorým bola samotná raketa Falcon Heavy.

Tri rakety dokopy

Vznikla spojením troch doterajších rakiet Falcon 9. Spolu tak má 27 raketových motorov, výšku 70 metrov a celkovú hmotnosť 1 400 ton. Tento kolos dostane na nízku obežnú dráhu náklad s hmotnosťou až 64 ton, čo je oproti iným súčasným raketám viac ako dvojnásobný výkon. Čím ďalej má doletieť, tým, samozrejme, nosnosť klesá, lebo raketa potrebuje viac paliva. Stále však dokáže k Marsu dopraviť skoro 17 ton a na Pluto 3,5 tony.

Vyššia hmotnosť nákladu je veľkým pokrokom. Znamená to, že na obežnú dráhu dostaneme výkonnejšie družice a na vzdialené planéty dopravíme sondy s väčším počtom prístrojov. Falcon Heavy dokáže vyniesť veľký teleskop v jednom kuse, kým doteraz ich museli na obežnej dráhe skladať.

/data/MediaLibrary/articles/12921/raketa-2.jpgzdroj: SpaceX.com

Nejde však len o nosnosť. Rakety Falcon spoločnosti SpaceX sú výnimočné tým, že sú opakovane použiteľné. Doteraz sa nosné rakety používali ako jednorazové, čo zvyšovalo finančné náklady. Nie vždy návrat vyjde, čo sa stalo aj pri tomto štarte, ale ešte pred pár rokmi sa s návratom počítalo iba pri raketoplánoch a táto technológia sa neustále zdokonaľuje.

Kozmická šou

Pri utorkovom štarte sa ako prvé oddelili dve pomocné rakety a po 8 minútach letu sa bezpečne vrátili na Kennedyho vesmírne stredisko na Floride. Zábery z ich súčasného pristátia pripomínali akýsi vesmírny balet zo sci-fi filmu. Tretia, centrálna raketa mala pristáť neskôr na plošine na mori, jej motory však horeli o niečo dlhšie a nezostalo jej dosť paliva na záverečné brzdenie. Rýchlosťou skoro 500 km/h narazila na hladinu 100 metrov od plošiny a rozbila sa na márne kúsky. To bol však len malý tieň na inak dokonalom divadle.

Druhý stupeň rakety ostal najprv šesť hodín krúžiť na obežnej dráhe okolo Zeme. To bola tiež súčasť testov. Firma tým demonštrovala, že dokáže umiestňovať satelity na stabilnú orbitu. Potom sa znovu zapol motor a raketa sa vydala na cestu do hlbín vesmíru. Odhodila pritom ochranný kryt a odhalila tak zábery na Teslu vo vesmíre. Auto je na špici rakety umiestnené na šikmej konštrukcii, ktorá pomáha lepšie rozložiť jeho hmotnosť a zároveň je vhodnejšia na zábery snímané tromi kamerami.

V Tesle sedí na sedadle vodiča figurína Starmana v skafandri. Pravá ruka na volante, ľavý lakeť frajersky opretý o rám dverí. V odkladacej skrinke je kniha Douglasa Adamsa Stopárov sprievodca po Galaxii a uterák, podľa románu najdôležitejšia výbava každého vesmírneho cestovateľa. Na prístrojovej doske je nápis „Žiadnu paniku“, ktorý tiež odkazuje na knihu. Z reproduktorov auta počas štartu hrali piesne Davida Bowieho Space Oddity a Life on Mars. Podľa E. Muska sú to absurdné a hlúpe, ale zábavné detaily – a presne takéto veci treba na to, aby bol život veselší.

/data/MediaLibrary/articles/12921/tesla-2.jpgzdroj: SpaceX.com

Podľa najnovších údajov by mala Tesla opustiť gravitačné pole Zeme v nedeľu 11. februára. Letí pritom rýchlosťou 11 km/s, čo z nej, mimochodom, robí najrýchlejšie auto na svete. Mieri k Marsu, ku ktorému by sa mala priblížiť 8. júna. V júli prekoná jeho obežnú dráhu a pri páse asteroidov medzi Marsom a Jupiterom by sa mala dostať na heliocentrickú obežnú dráhu. Malo by sa tak stať 19. novembra a okolo Slnka bude obiehať vo vzdialenosti 250 miliónov kilometrov.

V tom čase sa však pod vplyvom kozmického žiarenia začne pomaly rozpadávať. Už v priebehu roka sa ako prvé rozpadnú kožené sedadlá a plasty.

Budú ešte väčšie

Falcon Heavy je podľa E. Muska len začiatkom začiatku. Už teraz SpaceX pracuje na ešte výkonnejšej rakete BFR. S ňou by chceli lietať na Mars. Kolonizácia Červenej planéty je Muskov dlhodobý sen. Vyjadril sa, že keď príde jeho čas, rád by zomrel práve tam.

Na výkonných raketách pracujú aj ďalšie súkromné spoločnosti, ale tiež vesmírna agentúra NASA. Už teraz je však jasné, že svoju raketu s podobnými parametrami, aké má Falcon Heavy, dokáže vyrobiť až o niekoľko rokov. Navyše náklady na jej lety budú približne 10-násobne vyššie ako v prípade súkromníka. V americkom Kongrese preto silnejú hlasy, aby sa projekt zastavil a nemíňali sa naň zbytočne peniaze.

SpaceX má na Falcon Heavy už prvé objednávky. Ešte tento rok v júni by mala vyniesť družice pri ministerstvo obrany a neskôr komunikačné satelity pre spoločnosti Arabsat a ViaSat.