Nebola to veselá udalosť. Let 9771 spoločnosti Delta Air Lines smeroval na púštne vrakovisko v Marane v Arizone. Bol to posledný zo 16 Jumbo jetov, ktorý Delta používala. Všetky postupne skončili v púšti, kde ich zakonzervujú v suchom prostredí.

Delta spolu s United Airlines sa s týmto typom lúčili niekoľko mesiacov. Slávnostne absolvovali posledný pravidelný let na domácej linke, posledný medzinárodný let, posledný charter... Koncom decembra 2017 tri lietadlá urobili rozlúčkové turné po niekoľkých amerických mestách.

Boeing 747 absolvoval prvý let vo februári 1969. Do služby ho zaviedla spoločnosť Pan American v roku 1970 a odvtedy ho používali všetky veľké americké aerolínie. Dlhých 37 rokov držal rekord, čo sa týka kapacity cestujúcich.

Jeho tvorcovia dosiahli úspech, v aký ani nedúfali. V čase vývoja tohto stroja sa totiž očakávalo, že čoskoro sa presadia nadzvukové dopravné lietadlá. Optimistické odhady v tom čase boli, že sa podarí predať okolo 400 Boeingov 747, kým sa stane zastaraným. Toto očakávanie sa najviac podpísalo na dizajne lietadla. Výrazný hrb na trupe obsahuje kabínu pilotov a môže v ňom byť salónik alebo sedadlá prvej triedy. Spodnú palubu chceli nechať konštruktéri voľnú, aby mohli Jumbo jet poľahky zmeniť na nákladné lietadlo. V takom prípade stačilo vymontovať sedačky a pridať predné vráta s  rampou. V Boeingu v tom čase verili, že po očakávanom nástupe nadzvukových strojov pretrvá záujem o podzvukové nákladné lietadlá, a tak sa na to pripravili. Trochu sa však prerátali. V roku 1993 počet vyrobených kusov Boeingu 747 prekročil tisíc a do dnešného dňa ich vzniklo 1 540. Výroba sa ešte neskončila, Boeing má objednávky na ďalšie kusy najnovšej verzie 747-8. Väčšina z nich je v nákladnej úprave. Znamená to, že nákladné Jumbo jety nakoniec naozaj vytlačili pasažierske, ale omnoho neskôr a po oveľa väčšom počte vyrobených lietadiel.

Boeing sa na svoj omyl rozhodne nesťažoval, práve naopak. Úspech 747-ky prišiel veľmi vhod. V čase dokončovania programu mala firma rekordný dlh 2 miliardy dolárov. Dá sa povedať, že úspech lietadla firmu zachránil. No nielen to – na dlhé desaťročia jej zaistil vedúcu pozíciu na trhu.

/data/MediaLibrary/articles/12815/dscf7261.jpgzdroj: Miroslav Barič

Inde slúžia ďalej

V USA naďalej lietajú okrem nákladných strojov aj rôzne upravené špeciály. Na základe Boeingu 747 vznikol napríklad prezidentský Air Force One. Vesmírna agentúra NASA používa jeden kus ako lietajúci teleskop. Skúma s ním infračervené žiarenie prichádzajúce z hlbokého vesmíru.

Mimo USA naďalej lieta vyše 400 strojov pre desiatky spoločností. Najviac aerolínií ho využíva v Ázii, ale najväčší súčasní používatelia sú v Európe. British Airways ich má 36, všetky plánuje vyradiť do roku 2024. Lufthansa ich má 32, vyradenie je naplánované do roku 2025. Ďalšími veľkými používateľmi sú China Airlines a Korean Air.

Boli nehody aj rekordy

Počas svojej kariéry mali Jumbo jety 146 nehôd, z toho v 61 prípadoch bolo lietadlo totálne zničené. Na ich palubách zahynulo 3 722 osôb. Vo väčšine prípadov však nešlo o technické zlyhanie stroja. Najväčšiu katastrofu 27. marca 1977 na letisku v Tenerife spôsobil ľudský faktor. Došlo vtedy k zrážke dvoch Boeingov 747, pri ktorej zomrelo 583 ľudí. Je to najhoršia letecká katastrofa v dejinách. Tento typ sa tiež 32-krát stal terčom únosu teroristami. Let Korean Air Lines 007 v roku 1983 zostrelila sovietska stíhačka potom, čo narušil vzdušný priestor ZSSR.

Boeing 747 mal celý rad rekordov. Najväčšiu kapacitu pasažierov sme už spomínali. Bežne vozil v troch triedach 416 cestujúcich. Pri rozdelení na dve triedy mal kapacitu až 524 pasažierov a pri charterových letoch, keď bola v celom stroji len turistická trieda, uviezol až 660 ľudí. Pri Operácii Šalamún, čo bol prevoz etiópskych židov do Izraela, mal Boeing 747 najväčší jednorazový počet ľudí na palube. V roku 1991 ich počas jedného letu viezol až 1 087.

V roku 1976 začali Jumbo jety premávať na linkách z USA do Tokia a do Sydney. Boli to vtedy najdlhšie trasy s dĺžkou 11 000 a takmer 12 000 km. V auguste 1989 letel stroj spoločnosti Quantas nonstop z Londýna do Sydney, Vzdialenosť 18 000 km prekonal za 20 hodín 9 minút. Bol to vtedy najdlhší let komerčného lietadla.