Superjachty nie sú oficiálne definované. Zákony v niektorých krajinách však vyžadujú, že lode dlhšie ako 24 metrov musia mať stálu posádku. Preto sa za superjachty zvyknú označovať všetky lode dlhšie ako 24 metrov. Rozpätie tejto kategórie je však veľmi široké, niektoré superjachty majú aj 100 metrov a viac.

Superjachty nie sú bežným spotrebným tovarom. Na to, aby ste si jednu kúpili, musíte byť superboháč. Minulý rok sa ich po celom svete predalo iba 370. Spolu však stáli závratných 3,4 miliardy eur. Najväčšia superjachta, ktorá sa vlani predala, mala dĺžku 98 metrov. Najdrahšia loď stála vyše 200 miliónov eur.

Tento rok sa zatiaľ predalo 231 superjácht, ktoré spolu stáli 2 miliardy eur. Najdrahšia stála 155 miliónov eurnajdlhšia merala 86 metrov.

Každá piata

Viareggio je miestom, kde sa vyrobí približne každá piata superjachta na svete. Ako pre BBC povedal starosta Giorgio del Ghingaro, je to „kolíska staviteľstva lodí“. História tohto remesla v meste má takmer 200 rokov. Prvé doky vo Viareggiu vznikli v roku 1819. Stavali v nich veľké a pevné drevené lode, ktoré slúžili na transport mramoru z neďalekých lomov.

Rastúca obľuba luxusných jácht v 20. storočí viedla k premene lodeníc v meste. Teraz namiesto drevených transportných lodí stavajú luxusné jachty z kovu a z laminátu.

Príkladom je najstaršia firma, ktorá stále pôsobí vo Viareggiu – Benetti. Vznikla v roku 1873 a stavala rybárske a obchodné lode z dreva. Počas druhej svetovej vojny produkovala vojnové lode z ocele, ale bombardovanie výrobu zastavilo. V 50. rokoch sa firma rozdelila na dve spoločnosti – jedna naďalej vyrábala obchodné lode, druhá sa zamerala na jachty. V 80. rokoch kúpila jachtársku časť známa spoločnosť Azimut, naďalej však pôsobí pod značkou Benetti. V roku 1990 a v roku 2003 Benetti prevzala vo Viareggiu ďalšie dve lodenice, ktoré sa ocitli vo finančných problémoch. Vďaka tomu má dostatok priestoru na rozsiahlu produkciu. Má dokonca veľký krytý dok, ktorý umožňuje „pod strechou“ stavať lode až do veľkosti 70 metrov.

To ďalšia spoločnosť Perini Navi je omnoho mladšia. Založili ju v roku 1983. Stavia plachetnice s dĺžkou až 90 metrov a motorové jachty s dĺžkou do 75 metrov. Základnú stavbu pre ňu robia lodenice v Istanbule, vo Viareggiu prebiehajú iba dokončovacie práce a definitívne vybavenie lodí.

Vo Viareggiu má sídlo aj FIPA Group, ktorá vznikla v roku 1971. Postupne získala niekoľko ďalších historických lodeníc. Aktuálne ponúka laminátové jachty do 50 metrov a kovové do 80 metrov.

V meste pôsobí tiež firma San Lorenzo, vznikla v roku 1958 pri Florencii. Do Viareggia sa presťahovala v roku 1972. V rokoch 1999 až 2007 síce sídlila inde, ale potom sa opäť vrátila a popri pôvodnom doku si otvorila ešte jeden.

Kríza ich neohrozila

Všetky miestne firmy prečkali aj finančnú krízu. San Lorenzo dokonca rozšírila produkciu a predávala okolo 20 superjácht ročne. Zamerala sa totiž aj na nové trhy v Rusku, Južnej Amerike a v Indii.

O zákazníkov sa lodenice vo Viareggiu neboja ani napriek rastúcej konkurencii inde v Európe alebo v Číne. Tá dokáže vyrábať lacnejšie lode, pretože má nižšie ceny práce a surovín. Podľa Vincenza Poeria, šéfa firmy Benetti, však najväčší boháči na cenu nehľadia. „Keď už ľudia míňajú milióny a milióny eur, značka musí mať nejaký cveng,“ povedal V. Poerio pre BBC. Massimo Perotti, majiteľ lodeníc San Lorenzo, k tomu dodal, že zákazníci chodia do Viareggia kvôli umeniu. Celá oblasť je totiž preslávená dlhou umeleckou históriou (spomeňme názvy miest ako Florencia, Pisa či Sienna) a to sa prejavuje aj pri stavbe superjácht. Každá z nich je totiž jedinečným kúskom, ktorý sa stavia úplne od základu, a ich dizajn je svojím spôsobom tiež umením. Zákazníci do tohto procesu zasahujú od začiatku do konca; firmy s nimi musia úzko spolupracovať a vyhovieť všetkým ich požiadavkám.

Lodenice vo Viareggiu práve takúto úzku spoluprácu a schopnosť vyhovieť zákazníkom vo všetkom ponúkajú. Jediná zmena, ktorú zaznamenali počas finančnej krízy, spočíva v type klienta. Kým predtým za nimi chodilo veľa ľudí, ktorí chceli jachtou ukázať iba to, akí sú bohatí, teraz majú bohatých klientov s úprimným záujmom o moreplavectvo.