Vyplýva to z údajov Bloomberg a z odhadov investičnej banky Nomura. Pri predpoklade rovnakých úspor pri nižšej daňovej sadzbe v každom kvartáli by mohli v roku 2018 clá na oceľ a na hliník znížiť efekt nižších daní od jednej tretiny do polovice.

Výrobcov automobilov držali v napätí aj vyhrážky Donalda Trumpa o zavedení ciel na obchod s automobilmi s Európskou úniou. Situáciu odistilo stretnutie amerického prezidenta so šéfom Európskej komisie Jeanom-Claudom Junckerom, kde sa predstavitelia dohodli o dočasnom obchodnom prímerí a o snahe odstraňovať obchodné bariéry.

Straty automobiliek by však nemuseli mať dlhé trvanie, keďže clá pravdepodobne odstráni ďalšia alebo možno ešte terajšia vláda USA. Kvôli tomu je nepravdepodobné, že by výrobcovia výraznejšie menili svoje výrobné a zásobovacie procesy.

Graf č. 1: Z úspor z daňovej reformy by mohli americkým automobilkám v tomto roku jednu tretinu až polovicu ubrať vyššie clá na oceľ a hliník. Čiernou je vyznačená úspora daní v prvom kvartáli, červenou odhadované náklady spoločností na clá na oceľ a na hliník v roku 2018.

/data/MediaLibrary/articles/13839/graf1blo.pngzdroj: Bloomberg