Index spoločností zostavený agentúrou Bloomberg v tomto roku dosiahol rast už 37 percent, čo je o 21 percent vyšší výnos ako globálny akciový index. Päť najrýchlejšie rastúcich akciových titulov v indexe si zatiaľ v tomto roku pripísalo vyšší ako 45-percentný zisk. Pokles z 19 spoločností v indexe zaznamenali len tri spoločnosti, neprekračujúc vyšší ako 4-percentný pokles. 

Rast dopytu najmä na rozvíjajúcich sa trhoch vyplýva aj z tohtoročného prieskumu Global Powers of Luxury Goods spoločnosti Deloitte. Za posledných päť rokov sa počet spotrebiteľov v Číne, Rusku či v Spojených arabských emirátoch inklinujúcich k luxusnému tovaru zvýšil o 70 percent. Oproti tomu na rozvíjajúcich sa trhoch zvýšenie predstavovalo 53 percent v Európe, USA a v Japonsku.

Pri skúmaní miesta nákupu uviedlo domácu krajinu 53 percent respondentov, pričom 31 percent nakupovalo v zahraničí a zvyšných 16 percent pri cestovaní na letisku. Pri otázke na dôvod kúpy luxusného tovaru viac ako 80 percent respondentov uviedlo prémiovú kvalitu týchto produktov či radosť a istotu pri nich. Najmenej respondentov sa priznalo ku kúpe luxusného tovaru z dôvodu predvádzania sa, a to 56 percent respondentov. Prieskum indikoval aj pravdepodobné zotrvanie kamenných obchodov značkových domov, keďže až 63 percent dopytovaných uviedlo, že si luxusný tovar kupuje práve v takýchto obchodoch. Zvyšok tvorili online nákupy cez internet v počítačoch či v mobilných zariadeniach.

Graf č. 1: Index luxusného tovaru vzrástol od začiatku tohto roku o 37 percent, čo je viac ako dvojnásobné tempo oproti rastu indexu globálnych akcií, ktorý si zatiaľ pripísal 16 percent.

/data/MediaLibrary/articles/12296/graf-tyzdna.pngzdroj: Bloomberg